Gå direkt till innehåll
SJ vinnare i Swedish Design Awards

Pressmeddelande -

SJ vinnare i Swedish Design Awards

Med motivering om en användarvänlig miljö och nyckelfunktioner som möter användarnas behov kammade SJ hem förstapriset i kategorin Digitala produkter och tjänster i samband med Swedish Design Awards.

- Det är verkligen jätteroligt att vårt intensiva arbete med att hela tiden sätta kundnyttan i fokus får den här uppmärksamheten. Att vinna Swedish Design Awards är en stor ära för oss, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala kanaler.

Juryns motivering av årets förstaplats i kategorin ”Digitala produkter och tjänster” var enligt följande: ”Med en självklar, ren och användarvänlig miljö i grunden, ett antal nyckelfunktioner som löser och underlättar brukarnas behov på individuell nivå samt ett lättsamt och mänskligt språkbruk, har kundernas perception av SJ förflyttas från förseningar och inställda tåg till användarvänlighet och självklarhet med hjälp av design”.

- Tillsammans med våra samarbetspartners Pond och Bontouch har vi på SJ skapat en helgjuten digital upplevelse med användarbarhet i fokus. Målet har varit att göra det enklare och härligare för resenärerna både före, under och efter resan, säger Jenny Gejke.

Idag väljer hela 97 procent av SJs resenärer att boka sin biljett via någon av företagets egna digitala kanaler, vilket inkluderar sj.se, SJs app samt SJs biljettautomater.


Om Design S – Swedish Design Awards

Design S – Swedish Design Awards är Sveriges främsta och bredaste designutmärkelse som hela designbranschen står bakom. Utmärkelsen riktar sig till professionella designer, formgivare, arkitekter, enskilda utövare, producenter och företag som arbetar med design och form i bred bemärkelse.

För vidare information

SJs Presstjänst, 010-751 51 84, press@sj.se

Ämnen

Kategorier


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84

Relaterat innehåll

​SJs webbsajt utsedd till Sveriges bästa

SJ har Sveriges bästa webbsajt. Tillsammans med den prisbelönta appen har sajten utsetts till Sveriges absolut bästa, efter att redan ha vunnit i kategorin resesajter. Motiveringen innehåller beskrivning av en i det närmaste fulländad mobil upplevelse och fullt fokus på kunderna.

Hitta rätt med SJs nya digitala vägvisare

Hitta rätt med SJs nya digitala vägvisare

Med hjälp av tekniken Augmented Reality (AR) kan nu SJs resenärer bli guidade genom stationen via bolagets digitala vägvisare. Bland annat blir det nu enklare för resenärerna att hitta rätt väg till och från tåget.

Miljardgränsen sprängd för Swish hos SJ

Efter bara ett år har Swish blivit det vanligaste sättet att betala sin tågbiljett i SJs app. Det väljer sex av tio kunder. Hittills har fyra miljoner köp gjorts via tjänsten och SJs resenärer har tillsammans swishat över 1,1 miljard kronor.

SJ lyfter tågresor utomlands på sajten

SJ lyfter tågresor utomlands på sajten

Intresset för utlandsresor med tåg har ökat kraftigt bland svenskar i år. För att hjälpa de resenärer som vill köpa internationella tågbiljetter eller tågpass satsar SJ på förbättrad och enklare information på sj.se.

Anslutningsguiden för dörr-till-dörr-resor är en populär funktion i SJs nominerade mobilapp.

SJs mobilapp nominerad till Svenska Designpriset

SJs mobilapplikation har blivit nominerad till Svenska Designpriset 2019 i kategorin Device – Smarttelefon. Det är tredje gången appen nomineras sedan den släpptes för första gången 2016 och den har tidigare vunnit både guld och silver.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.