Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Miljardgränsen sprängd för Swish hos SJ

Efter bara ett år har Swish blivit det vanligaste sättet att betala sin tågbiljett i SJs app. Det väljer sex av tio kunder. Hittills har fyra miljoner köp gjorts via tjänsten och SJs resenärer har tillsammans swishat över 1,1 miljard kronor.

SJ var ett av de första resebolagen att erbjuda sina kunder möjligheten att betala sin resa med Swish, med start i mars förra året. Av alla biljettköp som görs i SJs app betalas 60 procent med Swish. Framförallt används Swish vid lägre belopp och vid korta enkelresor. Flest köp med Swish görs i Stockholmsområdet.

SJ har arbetat med att göra det enkelt för sin kunder att resa och köpa biljetter och en viktig del i det arbetet har varit att utveckla de digitala kanalerna.

Framgången syns genom att allt fler väljer att köpa sin resa i SJs app i stället för i biljettautomaterna. Kundnöjdheten för de digitala kanalerna har ökat och många är positiva till Swish som betalsätt. När sj.se blev utnämnd till Sveriges bästa sajt var smidiga betalningsalternativ en viktig parameter. I motiveringen nämndes bland annat att sj.se var en av de första resesajterna att erbjuda betalning via Swish.

– Vi är nöjda med Swish som betalningsmetod och tror att fler kollektivtrafikbolag följer efter och erbjuder Swish som betalning, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala försäljningskanaler.

För mer information, kontakta Jenny Gejke 010-751 54 55 eller SJ Press 010-751 51 84

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

Fokus på digitala tjänster vid Seniordagen

Fokus på digitala tjänster vid Seniordagen

- Seniorerna är en viktig målgrupp för SJ. Genom att medverka vid Seniordagen får vi ytterligare ett tillfälle att över en kopp kaffe komma närmare människorna som använder våra tjänster, säger Krister Svensson, Chef för Privatförsäljningen vid SJ.

Hitta rätt med SJs nya digitala vägvisare

Hitta rätt med SJs nya digitala vägvisare

Med hjälp av tekniken Augmented Reality (AR) kan nu SJs resenärer bli guidade genom stationen via bolagets digitala vägvisare. Bland annat blir det nu enklare för resenärerna att hitta rätt väg till och från tåget.

SJ vinnare i Swedish Design Awards

SJ vinnare i Swedish Design Awards

Med motivering om en användarvänlig miljö och nyckelfunktioner som möter användarnas behov kammade SJ hem förstapriset i kategorin Digitala produkter och tjänster i samband med Swedish Design Awards.

Wi-Fi ombord på Tåg i Bergslagen

Wi-Fi ombord på Tåg i Bergslagen

Mot slutet av sommaren kommer tågresenärerna i Bergslagen kunna surfa ombord på tåget. Detta står klart efter att Tåg i Bergslagen beslutat att installera Wi-Fi ombord.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.