Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Sveriges populäraste tåg får ny teknik

    Sveriges populäraste tåg får ny teknik

    X2000 har sedan 1990 rullat cirka 32 miljoner mil på våra järnvägar. Nu uppgraderas tåget med ny teknik som höjer driftsäkerheten. Bland annat byts all kraftelektronik som omvandlar och distribuerar den elektriska energin från kontaktledningen. X2000 utrustas även med det senaste tågdatorsystemet som ger möjlighet till avancerad fjärrdiagnostik.

  • SJs nyheter i tågtidtabellen för 2018

    På söndag börjar tågtidtabellen för 2018 att gälla. Här är hela listan över SJs alla nyheter. – Allt pekar mot att rekordmånga resenärer väljer att resa med SJ i år. Vi tror ökningarna fortsätter även nästa år, därför utökar vi tågtrafiken för att möta efterfrågan, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ.

  • SJs tåg ersätts med bussar mellan Eskilstuna och Läggesta

    SJs tåg ersätts med bussar mellan Eskilstuna och Läggesta

    I samband med att Trafikverket bygger ut dubbelspår mellan Eskilstuna och Läggesta, ersätter SJ tillfälligt tågtrafiken med bussar i bägge riktningarna. Även resenärer till och från Örebro kan komma att påverkas.

  • SJ: Så ska Sveriges järnväg rustas för framtiden

    SJ: Så ska Sveriges järnväg rustas för framtiden

    Det behövs en högre ambitionsnivå för att komma tillrätta med det stora kapacitetsunderskottet på järnvägen och samtidigt rusta befintliga järnvägar. Det skriver SJ i sitt svar till regeringen på remissen om nationell plan för transportsystemet, som lämnas in i dag.

  • Starkast stöd för höghastighetsbanor bland Stockholmarna

    Starkast stöd för höghastighetsbanor bland Stockholmarna

    Sverige behöver höghastighetsbanor för 320 km/h som står klara redan 2035. Trafikverkets förslag på en långsam utbyggnad för 250 km/h är otillräckligt. Det skriver SJ i sitt svar till regeringen på remissen om nationell plan för transportsystemet, som lämnas in i dag. Enligt SJs färska Sifo-undersökning vill 80 procent av Stockholmarna att Sverige ska bygga en höghastighetsjärnväg.

  • SJ och svenska folket: Bygg höghastighetsjärnväg nu!

    SJ och svenska folket: Bygg höghastighetsjärnväg nu!

    Sverige behöver höghastighetsbanor för 320 km/h som står klara redan 2035. Trafikverkets förslag på en utbyggnad för 250 km/h räcker inte till att klara framtidens transportbehov eller Sveriges klimatmål. Det skriver SJ i sitt svar till regeringen på remissen om nationell plan för transportsystemet. Enligt SJs Sifo-undersökning är stödet stort i alla delar av Sverige för höghastighetsjärnväg.

  • Så ska SJs tåg bli smartare

    Så ska SJs tåg bli smartare

    Ny teknik gör SJ:s tåg smartare. Från och med nästa år kommer de själva kunna berätta hur de mår - allt ifrån status på hjullager och bromsar till toaletter och dörrar. Digitaliseringen av underhållet innebär ett tekniksprång i tågbranschen, med mer robusta tåg, punktligare tågtrafik och bättre information till passagerarna som följd.

  • Magiskt på Tåg i Bergslagen i helgen

    En magiker kommer att resa på Tåg i Bergslagens linjer i helgen 17-19 november och underhålla resenärerna. Det kommer inte att bli någon vanlig resa för den som är intresserad.

  • Här är Sveriges mysigaste julmarknader

    Snart är årets mysigaste högtid här och SJ tipsar om några av landets bästa julmarknader. Ta tåget till allt du behöver inför julen - saffransdoftande lussekatter, seg knäck, söt marsipan, varm glögg och fint hantverk.

  • SJ Biz ny partner till Di Digital Startup Tour

    Di Digital Startup Tour är en tävling för tech-startups. Bolagen ges chansen att pitcha sina affärsidéer för Sveriges mest framgångsrika tech-profiler och representanter från de tyngsta riskkapitalbolagen i startupsektorn. Nu går SJ in som ny samarbetspartner.

  • Förbeställd barnrätt gör tågresan ännu enklare

    Nu blir det ännu enklare att åka tåg med barn. SJ presenterar barnmåltiden Barnens Favoriter som går att förbeställa i samband med biljettköpet. Påsen med mat, dryck och en bok hämtas sedan ut i bistron ombord på tåget.

Visa mer