Gå direkt till innehåll
Sveriges populäraste tåg får ny teknik

Pressmeddelande -

Sveriges populäraste tåg får ny teknik

X2000 har sedan 1990 rullat cirka 32 miljoner mil på våra järnvägar. Nu uppgraderas tåget med ny teknik som höjer driftsäkerheten. Bland annat byts all kraftelektronik som omvandlar och distribuerar den elektriska energin från kontaktledningen. X2000 utrustas även med det senaste tågdatorsystemet som ger möjlighet till avancerad fjärrdiagnostik.

X2000 togs i drift 1990 och hade då den senaste tekniken med bland annat en GTO-inverter driven asynkronmotor, dynamisk korglutning, mjuk boogie, datoriserad förarmiljö och luftkonditionering. Interiören har bytts ett flertal gånger, men det är först nu som tekniken har nått sin livslängd. Det säger något om hur modern X2000 var för knappt 30 år sedan.

Att uppgradera tekniken i ett befintligt tåg, i motsats till att bygga helt nytt, ställer speciella krav. Det är en stor utmaning att integrera helt nya system med de system som fortfarande används Eftersom det endast finns 36 tågset av X2000 är hela projektet närmast hantverksmässigt.

- Beslutet att bygga om vilar på en bedömning av de tekniska och hållbarhetsmässiga aspekterna. Om du har sparat en hemdator från början av 90-talet och försöker koppla ihop den med en modern laptop, så får du en bild av vilken omfattande teknisk uppdatering vi gör, säger Arvid Fredman, Chef Fordonsteam X2000.

All högspänningsutrustning byts och nya transformatorer, för ökad tillförlitlighet, installeras. De nya systemen blir även redundanta för att kraftigt minska antalet stoppande och driftstörande fel.

Nya X2000 förses med den senaste versionen av tågdatorsystemet (Train Control and Management System). Det innebär att tåget kommer att vara ständigt uppkopplat mot SJs system för analys och fjärrdiagnostik. Det går att ställa feldiagnos under gång. När tåget sedan kommer in för service är allt redan förberett för att tåget ska komma ut i trafik igen så fort som möjligt. Nya X2000 har omfattande datorsystem och producerar kontinuerligt en mängd data om tågets prestanda.

Den nya hälpkraftsutrustningen gör att fläkthastigheter i kylsystemet anpassas efter det faktiska kylbehovet – förutom bättre energieffektivitet så blir loket blir tystare. Det ökar trivseln för både lokföraren och resande som väntar på perrongen.

Ny högspänningsutrustning innebär också att tågets klimatsystem och 220 V- system kan förnyas.

-Tågets får samma prestanda som tidigare. X2000 och kommer att fortsätta vara det snabbaste tåget i Sverige. Ett annat viktigt resultat är att vi skapar ett tillförlitligare och mer punktligt tåg. Arbetsmiljön förbättras för förare, ombordpersonal och fordonsunderhållare, säger Arvid Fredman.

Parallellt med den tekniska uppgraderingen byggs även hela interiören i tågen om, med bland annat helt nya stolar, innerdörrar och toaletter.

För mer information

Arvid Fredman, Chef Fordonsteam X2000

Mob: 070-003 20 20

e-post: arvid.fredman@sj.se

SJ Press

Tel: 010-751 51 84

press@sj.se

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1 100 avgångar från 275 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

2020 vill SJ ha ännu fler snabbtågsavgångar på södra och västra stambanorna samt förbättrade anslutningar i Köpenhamn. Foto: Mats Ek/SJ

Förbättrade tåganslutningar till kontinenten 2020

I SJs ansökan för nästa års tidtabell är en huvudambition förbättrade möjligheter för svenska tågresenärer som vill vidare ut i Europa via Köpenhamn. Dessutom finns flera nya snabbtågsavgångar på södra och västra stambanorna med på önskelistan till Trafikverket. Om ansökan godkänns börjar den nya tidtabellen att gälla den 15 december i år.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.