Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ förbättrar informationen med ny resenärsapp

Nu presenterar SJ en kostnadsfri mobilapp för trafikinformation som är lättnavigerad och visar var på spåret tåget befinner sig.  Varje resenär kan skräddarsy appen ”Min Resa” för de egna resebehoven. Den fungerar i realtid och resenären kan söka trafikinformation före och under resan samt även få information om anslutande resor.

SJs resenärer har fått vara med och utforma innehållet i appen. Det största önskemålet har varit att få bättre trafikinformation. ”Min Resa” stödjer både iPhones och Android.

SJs mobilapp ger resenärern möjlighet att:

  • Välja trafikinformation för valfri tågstation (användaren får information om avgående och ankommande tåg)
  • Välja trafikinformation för valfritt tåg
  • Välja att använda kartan så kan man lätt se var längs spåret som aktuellt tåg befinner sig

Resenären kan skapa egna bevakningar som ger specifik information för valfri sträcka. En specialfunktion för dagligresenärer som exempelvis pendlar med tåg en viss tid varje dag eller vecka. Information om eventuella trafikförändringar eller förseningar trycks ut automatiskt till användaren utan att denne behöver öppna appen.

– Tillsammans med våra resenärer har vi lagt ned ett stort arbete för att ”Min Resa” ska vara lättnavigerad genom enkelt typsnitt och stora knappar. I den här första versionen har vi fokuserat på trafikinformation till våra mest frekventa kunder vilket innebär dag- och veckopendlare, säger Tobias Johansson, projektledare för SJs mobilapp.

”Min Resa” släpps på Android Market och Appstore idag, onsdag den 28 september.  I ett nästa steg ska det bli möjligt för resenärerna att boka och köpa resor direkt via appen.

För att ladda ned SJs app: Gå in på Appstore eller Android Market, sök efter ”Min resa” och ladda ned.

För mer information, kontakta Tobias Johansson, SJs projektledare för SJs mobilapp ”Min Resa”, på 010-751 58 03 eller SJs pressavdelning på 010-751 51 84

Ämnen

Taggar


Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 5 400 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör varje dag 700 avgångar och trafikerar 170 stationer, varav 20 utomlands, mellan Narvik och Berlin. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2010 omsatte SJ 9 miljarder kronor. SJ säljer även evenemangsbiljetter och upplevelser runt om i Sverige. SJ erbjuder dessutom hotell och tågtaxi.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Mikael Grinbaum

Mikael Grinbaum

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.