SJ-rekord idag – över 30 miljoner resenärer på ett år
Idag slår SJ rekord då bolaget passerar 30 miljoner resenärer under ett enda år. Det är över en miljon fler resenärer än förra året.
Idag slår SJ rekord då bolaget passerar 30 miljoner resenärer under ett enda år. Det är över en miljon fler resenärer än förra året.
På fyra tåg mellan Stockholm och Malmö/Göteborg i februari väljer SJ att ta 0 kronor för resan. Resenärerna uppmanas i stället att skänka valfritt belopp som går oavkortat till organisationerna Friends och Min Stora Dag.
Var tredje svensk väljer att åka och fira jul på en annan ort i Sverige, medan var femte reser utomlands. Främsta anledningen till Sverigeresan är att fira med nära och kära. Det visar SJs Sifo-undersökning. Tåget är mest populära kollektiva färdmedlet som tre av fyra väljer. Hos SJ är bokningstrycket ovanligt stort och resorna blir inte bara fler utan också längre.
X2000 har sedan 1990 rullat cirka 32 miljoner mil på våra järnvägar. Nu uppgraderas tåget med ny teknik som höjer driftsäkerheten. Bland annat byts all kraftelektronik som omvandlar och distribuerar den elektriska energin från kontaktledningen. X2000 utrustas även med det senaste tågdatorsystemet som ger möjlighet till avancerad fjärrdiagnostik.
På söndag börjar tågtidtabellen för 2018 att gälla. Här är hela listan över SJs alla nyheter. – Allt pekar mot att rekordmånga resenärer väljer att resa med SJ i år. Vi tror ökningarna fortsätter även nästa år, därför utökar vi tågtrafiken för att möta efterfrågan, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ.
Uppgifter förekommer i media att SJ planerar för att tågen inte ska stanna Hudiksvall. SJ har inga sådana planer. Hudiksvall kommer fortsatt att vara en viktig och prioriterad station.
I samband med att Trafikverket bygger ut dubbelspår mellan Eskilstuna och Läggesta, ersätter SJ tillfälligt tågtrafiken med bussar i bägge riktningarna. Även resenärer till och från Örebro kan komma att påverkas.
Det behövs en högre ambitionsnivå för att komma tillrätta med det stora kapacitetsunderskottet på järnvägen och samtidigt rusta befintliga järnvägar. Det skriver SJ i sitt svar till regeringen på remissen om nationell plan för transportsystemet, som lämnas in i dag.
Sverige behöver höghastighetsbanor för 320 km/h som står klara redan 2035. Trafikverkets förslag på en långsam utbyggnad för 250 km/h är otillräckligt. Det skriver SJ i sitt svar till regeringen på remissen om nationell plan för transportsystemet, som lämnas in i dag. Enligt SJs färska Sifo-undersökning vill 80 procent av Stockholmarna att Sverige ska bygga en höghastighetsjärnväg.
Sverige behöver höghastighetsbanor för 320 km/h som står klara redan 2035. Trafikverkets förslag på en utbyggnad för 250 km/h räcker inte till att klara framtidens transportbehov eller Sveriges klimatmål. Det skriver SJ i sitt svar till regeringen på remissen om nationell plan för transportsystemet. Enligt SJs Sifo-undersökning är stödet stort i alla delar av Sverige för höghastighetsjärnväg.
Ny teknik gör SJ:s tåg smartare. Från och med nästa år kommer de själva kunna berätta hur de mår - allt ifrån status på hjullager och bromsar till toaletter och dörrar. Digitaliseringen av underhållet innebär ett tekniksprång i tågbranschen, med mer robusta tåg, punktligare tågtrafik och bättre information till passagerarna som följd.
En magiker kommer att resa på Tåg i Bergslagens linjer i helgen 17-19 november och underhålla resenärerna. Det kommer inte att bli någon vanlig resa för den som är intresserad.
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Vasagatan 10
105 50 Stockholm
Sweden