Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ Nytt utsedd till Sveriges bästa personaltidning

SJs personaltidning SJ Nytt har utsetts som Sveriges bästa personaltidning 2010. Tidningen får även pris som Årets nyskapare av Rim, Redaktörer interna medier.

 Juryns motivering:

”Här får personalen ta plats och breda ut sig i både text och bild. Människorna står i centrum när stort och smått blandas om vartannat, i en snygg och genomarbetad form. SJ Nytt signalerar en tydlig vilja att finnas till för sina läsare, inte minst genom att ta upp aktuella problem i ett företag det stormat kring.” 

– VI har valt att satsa stort både på intranät och papperstidning för den interna kommunikationen. Personaltidningen är viktig när det gäller förklaring, fördjupning och inte minst att lyfta fram människorna som jobbar på SJ, säger kommunikationsdirektör Elisabeth Lindgren. 

−  På senare tid har vi fått fina priser för såväl kundtidningen Kupé som vår satsning på sociala medier. Det är kul att nu även vår interna kommunikation uppmärksammas med ett sånt här fint pris. 

SJ Nytt görs av SJ, med hjälp av den externa byrån Nordiska Tidningsbolaget. 

– De ska också ha en stor eloge. Utan deras entusiasm och kreativitet hade vi aldrig fått det här priset, säger chefredaktör Claes Salomonsson.

Priset som Sveriges bästa personaltidning delades ut av Rim på Skeppsholmen i Stockholm igår. På plats för att ta emot priserna var Claes Salomonsson, chefredaktör, samt Ylva Tägt, Capri Norrman, Sofia Lundgren och Hanna Axelsson Katzeff i redaktionen.

Bilden: Jubel för Sveriges bästa Personaltidning. SJ Nytts chefredaktör Claes Salomonsson tillsammans med redaktionsmedlemmarna Capri Norrman, Sofia Lundgren, Ylva Tägt och Hanna Axelsson Katzeff. Foto: Håkan Lövström

 

För mera information, kontakta gärna kommunikationsdirektör Elisabeth Lindgren, 010‑751 55 01, chefredaktör Claes Salomonsson 0708-10 24 02  eller SJs Pressavdelning: tel 010-751 51 84

 

Ämnen


Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 5 400 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör varje dag 700 avgångar och trafikerar 170 stationer, varav 20 utomlands, mellan Narvik och Berlin. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2010 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

Svenska Publishingpriset till tidningen Kupé

Svenska Publishingpriset till tidningen Kupé

SJs kundtidning Kupé har fått Svenska Publishingpriset för bästa tidning i kategorin "Kundtidningar - konsument". Varje nummer av tidningen läses av 300 000 personer enligt Orvesto. Claes Salomonsson, till höger, chefredaktör för Kupé och Håkan Lövström, vd, Nordiska Tidningsbolaget jublar ikapp.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.