Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ gör succé på mikrobloggen Twitter

På kort tid har SJ fått rekordmånga så kallade followers på mikrobloggen Twitter. Framgångarna leder till nya satsningar för SJ inom sociala medier.

– Det är positivt att SJ öppnar upp för dialog och etablerar närvaro på sociala plattformar där kunderna redan finns. Närvaron på Twitter präglas av lyhördhet och intresse för kundernas situation, vilket jag tror bidrar till det positiva mottagandet. SJ har hittat ett tilltal som visar att de både kan prata och lyssna, säger Beata Wickbom, expert på sociala medier på reklambyrån Pool.

Den 26 oktober lanserades SJ_AB på Twitter och i dagsläget har SJ redan 1 200 followers på mikrobloggen. Ökningen av followers har varit konstant sedan starten. Followers är personer som aktivt följer och medverkar i dialogen.

– Den stora tillströmningen till SJ­_AB är mycket glädjande och visar att det finns ett stort intresse bland resenärer och allmänhet. Twitter är ett snabbt sätt att komma i kontakt med oss där vi lyssnar, besvarar frågor och hjälper till. Twitter hjälper oss också att agera snabbare på resenärernas önskemål, säger Elisabeth Lindgren, SJs kommunikationsdirektör.

SJs etablering på Twitter är en strategisk satsning som ingår i företagets kommunikationsstrategi. Nästa steg i satsningen på sociala medier blir en etablering på Facebook.

– Diskussionerna har flyttat ut på nätet där alla kan delta. Och där vill SJ också vara, säger Elisabeth Lindgren.

Titta in på: www.twitter.com/sj_ab

För mera information, ring SJs Pressavdelning: tel 010-751 51 84

Ämnen


Varje dag reser 115 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval – världens tuffaste miljömärkning. 2008 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.