Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ fortsätter visa starkt resultat

En fortsatt god resandeutveckling gör att SJ i dag kan presentera ett starkt resultat för första kvartalet 2017. Rörelseresultatet ökade till 144 MSEK (52). Antalet resor med SJs kommersiella egentrafik ökade totalt med fem procent jämfört med samma kvartal föregående år, samtidigt som kundnöjdheten förbättrades och varumärket stärktes.

Kundnöjdheten (NKI) för kvartalet förbättrades till 72 jämfört med 70 och varumärkesindex (VMI) ökade i mars till 54 jämfört med 52 för helåret 2016.

- Resandeökningen är större än förväntat och våra resenärer blir allt mer nöjda med SJ. Dessutom ser bokningsläget bra ut framöver. Det är ett fantastiskt fint kvitto på att vi levererar enligt våra kunders önskemål och förväntningar, säger SJs vd Crister Fritzson.

Punktligheten för SJs tåg förbättrades under första kvartalet 2017. SJs fjärr- och nattåg (långdistanståg) hade en punktlighet på 86 procent jämfört med 81 första kvartalet 2016 och för regionaltåg (medeldistanståg) var punktligheten 93 procent jämfört med 89. SJs sammantagna punktlighet för kvartalet var 91 procent (87).

- Punktlighet är vår viktigaste hållbarhetsfråga och det fokuserade arbete vi gör, i SJ och tillsammans i tågbranschen, för att skapa en punktligare resa ger resultat. Det är glädjande att vår punktlighet under kvartalet förbättrades både jämfört med motsvarande kvartal 2016 och helåret 2016, säger SJs vd Crister Fritzson.

Utfall första kvartalet 2017:

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 883 MSEK (2 184)
  • Rörelseresultatet uppgick till 144 MSEK (52)
  • Kvartalets resultat uppgick till 122 MSEK (40)

Läs kvartalsrapport 1 2017 på sj.se

Ämnen

Kategorier


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1 100 avgångar från 275 stationer.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt 0771-757575
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.