Gå direkt till innehåll
Nya X2000 1 kl.
Nya X2000 1 kl.

Pressmeddelande -

Nya X2000 belönas i prestigefylld designtävling

Nya X2000 vinner det prestigefyllda designpriset Best of the best, i den internationella designtävlingen Red Dot. Hela SJs X2000-flotta renoveras från grunden och det är vagnarnas nya inredning som fått priset. Idag offentliggörs vinnarna.

Nya X2000 tilldelas det högsta möjliga designpriset, Best of the best, i klassen för tåg och flygplan. Juryn skriver bland annat: ”Omsorgen om detaljerna och belysningen skapar en lugn atmosfär i vagnen. Designen lyckas skapa ett intryck av ett bekvämt inrett vardagsrum. Detta förstärks ytterligare av de nyutvecklade, ergonomiska sätena.”

Under renoveringen av X2000 är det bara vagnarnas stålskelett som behållits. Allt annat är nytt.

-Jag tror att juryn tagit intryck av att vi har skapat en inbjudande och komfortabel inredning, samtidigt som vi har ett fokus på hållbarhet där vi med en totalrenovering får i princip ett nytt tåg med lång livslängd, säger Jakob Åhgren, Produktutvecklingsansvarig på SJ.

Den nya stolen är speciellt framtagen för X2000. Komforten är högre och utrymmet för benen har förbättrats, samtidigt som varje tågset fått 15 procent fler stolar för att kunna möta efterfrågan.

Varje detalj i inredningen har utformats för att vara så funktionell som möjlig, samtidigt som de designats för att skapa en trivsam upplevelse, till exempel de handblåsta taklamporna som ger ett behagligt allmänljus i vagnen och de nya brickborden som kan dras närmare resenären för att skapa en bättre arbetsställning.

Färgskalan är sobert skandinaviskt och är ytterligare en del i inredningen som fått juryn att sammanfatta sina intryck med: ”Interiören framstår som mycket samtida för ett modernt snabbtåg.”

-När nya X2000 kommer ut på spåret är jag övertygad om att det kommer att bli ett av de mest bekväma tågen i Sverige, vare sig du vill arbeta, studera eller bara koppla av. Ett sådant här fint erkännandet gör att jag och många med mig verkligen ser fram emot trafikstarten, säger Jakob Åhgren på SJ.

Nya X2000 tros sättas i trafik någon gång under kvartal fyra 2020. På grund av påverkan från Covid-19 går det i nuläget inte att med säkerhet ange ett exakt datum.

Idag offentliggörs samtliga vinnare i designtävlingen Red Dot. Totalt lämnades över 6 5000 bidrag in. Endast 76 av dessa belönades med utmärkelsen Best of the Best. Förutom SJ, fanns bland vinnarna även Apple med Mac pro och Iphone samt Honda E.

Mer information

Jakob Åhgren

Telefon: 010-751 62 08

jakob.ahgren@sj.se

Bilder kan laddas ner från SJs nyhetsrum http://nyhetsrum.sj.se/

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.