Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Lena Herrmann blir ny strategi- och affärsutvecklingschef på SJ

Lena Herrmann, med lång erfarenhet från ansvarsfulla poster inom Bonnierkoncernen, blir i januari 2015 ny strategi- och affärsutvecklingschef på SJ med ansvar för att utveckla nya affärer, produkter och koncept från idé till lansering. – Lena får en ledande roll i att driva SJs förändringsarbete framåt, säger SJs vd Crister Fritzson.

Lena Herrmann kommer närmast från Axstores där hon arbetat med verksamhetsutveckling, senast med Kicks. Tidigare var hon vd för Dagens Nyheter, vice vd för Bonnier Dagstidningar och har lång erfarenhet av att som styrelseordförande leda företag och olika verksamheter.

– Vi befinner oss på en föränderlig marknad, vilket kräver en effektivisering av SJ. Arbetet påbörjades 2013 och Lena kommer att ha en central roll i att leda SJ in i framtiden. Jag har ett stort förtroende för Lena och hennes långa erfarenhet av strategiskt arbete och ser fram emot att få arbeta med henne i vårt stora förändringsarbete, säger SJs vd Crister Fritzson.

Lena Herrmann har lång erfarenhet av såväl strategiskt arbete som av att leda förändringsprocesser. Hon blir nu strategi- och affärsutvecklingschef för SJ, ett av Sveriges ledande transportföretag.

– Jag ser stora utvecklingsmöjligheter för SJ och övriga järnvägsbranschen. Det ska bli jätteroligt att arbeta vidare mot den inspirerande vision SJ har satt upp mot 2020. Jag vill bidra med all min kunskap och erfarenhet från mina tidigare roller som konsult, vd och styrelseordförande för att utveckla SJ vidare på den inslagna vägen, säger Lena Herrmann.

Lena Herrmann tillträder den 12 januari 2015 som chef för strategi- och affärsutveckling. Tillsammans med sina medarbetare i Stab Strategi & Affärsutveckling kommer hon utforma SJs strategi- och affärsutvecklingsarbete framöver

Faktaruta

Namn: Lena Herrmann

Ålder: 52

Född: Stockholm

Bor: Färingsö som är en av Mälaröarna strax väster om Stockholm

Familj: Mamma och syster med familj, gudbarn och vänner. Bor tillsammans med katten Tiger

Intressen: Att sköta min trädgård, läsa böcker och träna ”tillräckligt mycket”

Senast lästa bok: Läser alltid flera böcker samtidigt. Just nu Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, trädgårdsboken Längtans blommor, kokboken Vinterkalas och deckaren Dust – allt beroende på humör.

Bästa tågminne: Många men i närtid tåget till TjejVasan för ett par år sedan. Praktiskt och bra, förstås, men också en magisk naturupplevelse. Tidigt på morgonen när alla sov och det var helt tyst såg jag solen gå upp över en spegelblank sjö där en bäver simmade förbi.

För mer information, vänligen kontakta SJ Presstjänst på 010-751 51 84.

Ämnen


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 400 avgångar, varav 450 i egen regi och ytterligare 950 avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2013 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter, besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.