Gå direkt till innehåll
Johan Näsman tillträder som ny CIO på SJ AB.
Johan Näsman tillträder som ny CIO på SJ AB.

Nyhet -

Johan Näsman ny CIO hos SJ

SJ har rekryterat Johan Näsman som ny CIO. Han får ansvar för att leda arbetet med att säkerställa att it-leveranserna stödjer hela SJ-koncernens behov av affärsdriven och samordnad utveckling av it-tjänster på kort och lång sikt.

Johan Näsman driver idag det egna företaget AmpFlow IT och innan dess var han divisionschef för en av H&Ms it-avdelningar med cirka 400 medarbetare. Johan är ingenjör från KTH i Stockholm och har över 25 års erfarenhet av it. På SJ kommer Johan leda it-staben med ca 70 medarbetare och samverkan med ett 15-tal större it-leverantörer.

- Vi är väldigt glada över att kunna hälsa Johan Näsman välkommen till SJ. Som CIO blir Johan ansvarig för att leverera det it-stöd vi behöver idag och i framtiden. Johans erfarenhet av mjukvarutveckling i komplexa miljöer, molntjänster och förändringsarbete gör att han har en bred och relevant erfarenhet med sig till SJ. Fungerande it-system är en förutsättning för många av våra processer och för att uppnå vårt mål om att bli Sveriges mest digitaliserade bolag, säger Lena Herrmann, direktör för Strategi och Affärsutveckling på SJ.

Johan Näsman tillträder den nya tjänsten på SJ den 1 juni 2020.

Ämnen

Kategorier

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

SJ är Sveriges mest digitala reseföretag

SJ rankas som Sveriges mest digitala reseföretag i teknikkonsultbolaget BearingPoints stora studie Digital Leaders in Sweden 2020. Studien, som genomförs för femte året i rad, har tittat närmare på hur 84 svenska storbolag står sig när det gäller digital kundinteraktion. I kategorin persontransporter toppar SJ listan före bolag som SAS, Stena Line och SL.

SJ är Europas mest digitala reseföretag

SJ rankas som Europas mest digitala reseföretag av Management-konsultföretaget BearingPoint i deras mätning Digital Leaders in Europe 2019. Förstaplaceringen kommer på en lista över 47 jämförda företag inom den europeiska persontrafikbranschen där företagens digitala mognad mäts ur ett kundperspektiv.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.