Nyhet -
All-time-high för SJs ombordtidning Kupé
Kupé fortsätter att öka i upplaga. Enligt en ny mätning är räckvidden nu 317 000 läsare. Det är den högsta siffran någonsin.
Orvesto Konsument mäter räckvidden för Sveriges dagstidningar och tidskrifter. Enligt den senaste mätningen, som blev officiell på torsdagen, fortsätter Kupé att öka i upplaga, medan trenden för flertalet andra tidskrifter är den motsatta.
317 000 läsare är en ökning med 5 procent jämfört med mätningen vid motsvarande period i fjol och med hela 58 procent sedan 2008.
- Det är fantastiskt roligt att vi går mot trenden och fortsätter öka i räckvidd. Vi jobbar ständigt med att göra tidningen bättre och detta är ett kvitto på att det också uppskattas av läsarna, säger Claes Salomonsson, chefredaktör för Kupé.
- Kupé är ett av vära bästa sätt att nå ut till våra resenärer och vi försöker nu göra tidningen lite mera SJ-anknuten, men givetvis på ett lättsamt och trivsamt sätt, säger Claes Salomonsson.
Fördelningen i procent mellan kvinnliga och manliga läsare är 60-40. Ökningen i räckvidd är tydligast i åldersgruppen 45+.
Nordiska Tidningsbolaget är det bolag som producerar Kupé på uppdrag av SJ.
- De har förstås en stor del av äran i den här positiva utvecklingen, säger Claes Salomonsson.
Kupé utkommer med tio nummer om året och med dubbelnummer i januari/februari och juli/augusti.
Så här ser ökningen ut genom åren:
2008: 201 000
2009: 233 000
2010: 248 000
2011: 301 000
2012: 317 000
Bilden: Kupés chefredaktör Claes Salomonsson, till höger, tillsammans med Nordiska Tidningsbolagets vd Håkan Lövström. Kupé slår nu nytt upplagerekord.
För mera information, kontakta chefredaktör Claes Salomonsson, 0708-10 24 02