SJ tar hjälp av kunderna för att ge snabbare kundsvar
Hjälp till självhjälp. SJ vill öka kundservicen genom att ge snabbare kundsvar. Till sin hjälp tar SJ – kunderna själva.
Hjälp till självhjälp. SJ vill öka kundservicen genom att ge snabbare kundsvar. Till sin hjälp tar SJ – kunderna själva.
SJ anses som det grönaste varumärket i Sverige. Över 1000 svenskar röstade fram SJ bland 86 kända varumärken inom åtta branscher. – Drygt 40 procent av våra resenärer väljer tåget av miljöskäl. Det känns bra att vår konsekventa miljöprofil uppskattas, säger kommunikationsdirektör Helga Baagøe.
Under helåret 2013 uppgick SJs omsättning till MSEK 9 023 (8 504) och resultat före skatt uppgick till MSEK 288 (498). Motsvarande siffror för fjärde kvartalet var för omsättning MSEK 2 303 (2 302) och för resultat MSEK 3 (106).
Under helgen 25-26 januari stängs tågtrafiken av på delsträckan Kungsängen – Stockholm då Trafikverket utför banarbeten med anledning av utbyggnad till fyrspår på Mälarbanan. SJ ersätter tågen på sträckan med bussar.
SJ har idag lagt ett varsel till Arbetsförmedlingen som berör totalt 400 anställda inom administration och försäljning på SJ runt om i landet. Drygt 200 varslas på bland annat huvudkontoret i Stockholm. I Tranås varslas 95 fast anställda.
I dag har SJ AB lagt ett varsel till Arbetsförmedlingen som berör personal inom administration och försäljning. 400 anställda varslas. Syftet är att rusta bolaget inför den nya konkurrenssituationen och anpassa organisationen efter kundernas förändrade köpbeteenden.
SJ investerar cirka 3,5 miljarder i en genomgripande förnyelse och omgörning av nya SJ 2000. Det är en av de största satsningarna i SJs 150-åriga historia. – Tågresandet fortsätter att öka och den här satsningen innebär att vi ska vara resenärernas förstaval i konkurrensen de kommande 20 åren, säger Crister Fritzson, SJs vd.
Allt fler resenärer väljer att besöka SJ digitalt och via sina mobiler. På biljettbokningssajten mobil.sj.se ökade antalet besök med 100 procent jämfört med 2012.
I en extra mellandagsrea säljer SJ ut alla resor med dagtåg i februari under 48 timmar. – Det här är ett smart sätt att fynda exempelvis sportlovsresan till fjällen, säger Thomas Silbersky, försäljningsdirektör på SJ.
SJs trafikinformations-sms till resenärerna utvidgas till flera sträckor i Mälardalen. Samtidigt utvecklas tjänsten och förbättras.
Nu gör SJ comeback på Västkustbanan, sträckan Göteborg-Halmstad-Helsingborg-Lund-Malmö, med sju tåg i varje riktning dagligen. Restiden blir cirka 2 timmar och 30 minuter. SJs vd Crister Fritzson invigde den nya linjen på måndagen.
Nu blir det fler avgångar att välja på mellan Göteborg och Karlstad. SJ, i samarbete med Västtrafik och Värmlandstrafik, utökar tågtrafiken med ett tidigt morgontåg från Göteborg och en sen kvällsavgång från Karlstad.
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 500 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Vasagatan 10
105 50 Stockholm
Sweden