Gå direkt till innehåll
Sveriges resenärer får internet i expressfart: SJ och Telia inleder 4G-samarbete

Pressmeddelande -

Sveriges resenärer får internet i expressfart: SJ och Telia inleder 4G-samarbete

SJ och Telia har ingått ett strategiskt partnerskap för kommunikationstjänster som innebär att Telia bygger 4G längs sju av Sveriges mest trafikerade tågsträckor. Resenärerna ska få snabbare Internet och mindre störningar vid mobilsamtal. SJ och Telia ska även gemensamt utveckla kommunikationslösningar för SJs kunder och medarbetare.

SJ och Telia gör nu gemensam sak för att erbjuda resenärer och personal bästa möjliga kommunikationsmöjligheter ombord på tågen. Som en del av avtalet ska Telia bygga 4G längs landets mest trafikerade tågsträckor. De sju sträckorna som får förbättrad internet- och mobilkapacitet är Stockholm-Malmö, Stockholm-Göteborg, Stockholm-Örebro norr om Mälaren, Stockholm-Örebro söder om Mälaren, Stockholm-Sundsvall, Laxå-norska gränsen och Nässjö-Falköping. Utbyggnaden sker etappvis till december 2013.

SJ och Telia kommer även att upprätta ett gemensamt innovationsforum som ska utveckla och testa exempelvis mobila lösningar för biljettbokning, betalning, trafikinformation, reseplanering och underhållning.

– Att internet och mobilsamtal fungerar ombord på tåget är en av de viktigaste frågorna för våra resenärer. Nu samlar vi hela vårt behov av moderna kommunikationslösningar. Tillsammans med Telia utvecklar vi spännande mobila lösningar som kommer både resenärerna och vår personal till godo, säger SJs vd Jan Olson.

– Samarbetet ger SJ och Telias gemensamma kunder - Sveriges tågresenärer – tillgång till den senaste kommunikationstekniken och det bästa bredbandet när de är på resande fot. Jag är övertygad om att det kan bidra till att göra tågresan till en ny typ av upplevelse, oavsett om man reser i tjänsten eller privat. 4G erbjuder snabba överföringshastigheter och en robust uppkoppling, som gör det möjligt för resenärer att arbeta uppkopplade mot företagets nätverk och system, titta på film och nöjessurfa, säger Lars Nyberg, vd och koncernchef, TeliaSonera. 

Samarbetsavtalet löper på fem år och innebär att Telia utvecklar en ny kommunikationsplattform för hela SJs organisation, bland annat all mobiltrafik, nationella och regionala nätverk som WAN och LAN.

Bilden: SJs vd Jan Olson och Telias vd och koncernchef Lars Nyberg firar det nya samarbetet som ska ge tågresenärerna snabbare internet och störningsfriare mobiltelefoni. Foto: Stefan Nilsson/SJ

Sveriges största tågoperatör

SJ är Sveriges största tågoperatör som dagligen kör 100 000 passagerare från Narvik i norr till Köpenhamn i söder.  SJ förbättrar kontinuerligt möjligheterna till kommunikation på tåg – från telefonkiosker ombord på 1990-talet, via trådlös Internet ombord och inbyggd mobilförstärkning, till dagens nya snabbtåg SJ 3000 med ett helt nytt informations- och underhållningssystem där resenärerna får både aktuell trafikinformation och kan se hundratals underhållningsfilmer. SJ arbetar med mobila lösningar och lanserade för ett år sedan en mobilapp med trafik- och biljettinformation. Resenärerna kan idag boka och köpa biljetter via mobilen via sajten www.mobil.sj.se samt få biljetterna levererade som SMS.

Sveriges bästa bredband

Telia öppnade världens första 4G-nät under 2009 med praktiska hastigheter mellan 20-40 Mbit/s och topphastigheter upp till 80 Mbit/s. Mot slutet av 2012 planeras över 600 orter ha tillgång till 4G från Telia. Utöver tätorter fortsätter även utbyggnaden på mindre orter, turistplatser och utmed Sveriges mest trafikerade tågsträckor. På många områden närmar sig 4G-täckningen den vanliga mobiltäckningen och parallellt med 4G-utbyggnaden görs även en omfattande kapacitetsförstärkning av framförallt 3G-nätet. Men även 2G nätets kapacitet och täckning förbättras. Information om aktuell täckning finns på www.telia.se/tackning. En samlad lista på befintliga och kommande 4G-orter finns på www.telia.se/4g.

 För mer information, kontakta SJ Pressavdelning 010-751 51 84

 

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 800 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2011 omsatte SJ 8 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.