Gå direkt till innehåll
SJ lanserar ny humorserie på YouTube

Pressmeddelande -

SJ lanserar ny humorserie på YouTube

Med SJs kundlöfte ”Vem du än är, vart du än ska” som grund möter karaktärerna Göran och Anne-Helene en rad kända personer på tågresor genom Sverige. Det är SVT-aktuella Klas Eriksson och Alfred Svensson som spelar i humorformatet ”Semester på spåret”. Bakom idé och format står influencerbyrån Cube.

Bland de kända resenärer som våra karaktärer möter syns Tony & Amir från humorduon ”Språk för Alla”, makeup-sensationen och YouTubern Thomas Sekelius samt influencerstjärnorna Angelica Blick och Awa Santesson-Sey.

Klas Eriksson och Alfred Svensson som själva skrivit manus till ”Semester på spåret” är sedan tidigare kända för att ha roat svenska folket som karaktärerna “Leif & Billy” i både SVT och i deras YouTube-format ”Nordic Hillbillies”.

- Vi har haft stora framgångar med att få ut vårt nya kundlöfte men nu vill vi testa en ny form för att nå framför allt våra yngre målgrupper. Det är spännande att försöka hitta nya sätt att nå ut och bygga bilden av SJ, säger Maria Höglund, chef för marknadskommunikation på SJ.

Kreatörerna på Cube har framför allt tagit fasta på delen ”vem du än är” i SJs kundlöfte för att påvisa att alla är välkomna på SJs resor, oavsett exempelvis bakgrund, läggning eller yrke.

- Vår idé bygger på att skapa ett humoristiskt och engagerande innehåll tillsammans med de främsta innehållskaparna på YouTube och Instagram i ett manér som målgruppen känner igen, säger Olof Lindblom, vd på Cube.

Första avsnittet av ”Semester på spåret”, som gästas av Thomas Sekelius, lanserades i tisdags kväll och fick snabbt stor spridning. Morgonen efter hade filmen visats över 115 000 gånger, fått 426 kommentarer och delats 142 gånger på Facebook. Se filmen på YouTube

“Semester på spåret” är framtaget och producerat av Cube i samarbete med mediebyrån Bizkit Havas och produktionsbolaget Jabangi.

Arbetsgrupp:

  • Lovisa Hagängen, projektledare CUBE
  • Emilina Anderberg, kundansvarig CUBE
  • Olof Lindblom, VD CUBE
  • Christoffer Bergmann, COO CUBE
  • Johannes Maxweller, Jabangi
  • Per Askergren, Jabangi
  • Klas Eriksson och Alfred Svensson
  • Henrik Pihl, Bizkit Havas
  • Pernilla Hultsten, SJ
  • Maria Höglund, SJ

För mer information, kontakta Maria Höglund, 010-751 57 91 eller SJ Press, 010-751 51 84


Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1 100 avgångar från 275 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.