Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ kompenserar resenärer för inställda tåg och förseningar

Vintern har under en lång period varit ovanligt sträng med rekordstora mängder snö och minusgrader i hela landet. Framkomligheten på spåren har inte fungerat i alla lägen och tågen har inte klarat av all snö och isbildning.

– SJ har därför haft svårt att leverera det som våra resenärer kan förvänta sig av oss: fungerande tåg, tåg i tid och bra information säger Elisabeth Lindgren, SJs kommunikationsdirektör.

– Vi ber om ursäkt för de olägenheter vi har orsakat dem som rest med oss under de svåra vinterförhållandena. Vi har inte räckt till och det är alla vi som jobbar på SJ ledsna för, fortsätter hon.

SJ kompenserar nu resenärerna på flera sätt:

  • Kunder med SJs årskort, som varit giltiga under februari 2010, får en månads kostnadsfri förlängning. Korten förlängs automatiskt.
  • SJs årskort, som varit giltiga under februari 2010, återköps till resterande värde för de kunder som önskar. Kontakta SJ på telefon 0771-75 75 55.
  • Kunder med SJs månadskort, som varit giltiga under februari 2010, får en månads kostnadsfri förlängning. Förlängning görs i SJs Resebutiker.
  • Inställda tåg kompenseras med återköp, oavsett biljettyp, eller ombokning, utan erläggande av mellanskillnad, fram till och med den 13:e mars.
  • SJs restidsgaranti gäller, kontant ersättning med 25 procent vid försening över en timme och 50 procent vid försening över två timmar.

SJ tar emot alla anspråk från och med den 8:e mars.

– Nu börjar trafiken fungera mer normalt och under mars månad kör SJ en stor del av tågen enligt tidtabell. Målet är att vara uppe i full trafik i april och det jobbas för högtryck i verkstäderna för att reparera tågen efter vinterns skador, säger Elisabeth Lindgren.

Mer detaljerad information om både ersättningar och trafikläget finns på www.sj.se.

SJs presstjänst (för journalister) telefon 010-751 51 84

SJ Contact Center (för kundtjänstärenden) telefon 0771-75 75 75

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 115 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval – världens tuffaste miljömärkning. 2009 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.