Gå direkt till innehåll
Tydlig ökning för semester inom Sverige

Pressmeddelande -

Tydlig ökning för semester inom Sverige

Trenden att semestra inom Sverige och upptäcka mer både runt knuten och på andra håll i landet håller i sig. En ny Sifo-undersökning som SJ låtit göra visar dessutom på en tydlig ökning i år jämfört med innan pandemin. Tåget är fortsatt det överlägset mest populära sättet att resa bland dem som väljer att åka kollektivt.

Intresset för att resa är generellt stort inför semestern. Sex av tio svenskar (62 %) planerar att göra en semesterresa i Sverige eller både i Sverige och utomlands. Det är ungefär lika många som 2019 (58 %).

När man däremot tittar på hur många som väljer att resa enbart inom Sverige syns en tydlig ökning jämfört med 2019. Innan pandemin förändrade våra resmönster uppgav 30% att de endast skulle resa inom Sverige. I år uppger en betydligt högre andel, 37% av svenskarna, att de väljer att resa enbart inom Sverige.

Bilen dominerar som färdsätt bland de som reser inom landet men att ta tåget är det överlägset mest populära sättet att resa bland dem som väljer att åka kollektivt. Där uppger hela 74% att de väljer tåg, 13 % väljer flyg, 9% båt och 4 % buss.

Av dem som tar tåget väljer 44% färdsättet för att det är ett enkelt sätt att resa följt av att tåget innebär klimatsmart resande. Tid för social samvaro, återhämtning och en fika är något många lyfter när de svarat på frågor om hur de tillbringar resan ombord. Det svenskarna föredrar att göra på tåget i sommar är att umgås med sitt resesällskap eller att läsa (50 % respektive 49 %). Många lyssnar också på musik (38 %) eller vilar (33 %).

- Restiden är en användbar stund, både för den som är ledig nu på sommaren eller den som väljer att jobba från tåget. I SJs egna undersökningar bland resenärerna ser vi också vilken stor betydelse bistron har för att skapa en angenäm och trevlig resa, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Sifo-undersökningen visar också att 60 procent av svenskarna har hört talas om SJs tågluffarkort som ger fritt resande på SJs linjer under sommaren, inklusive resor till Köpenhamn och Oslo. Hela 11 procent av svenskarna uppger att de kan tänka sig att skaffa SJs tågluffarkort.

- SJ har nyligen släppt många nya biljetter för resor i sommar och utökat trafiken på flera linjer. Vi ser en stor efterfrågan på att resa med SJ under sommaren och det är väldigt roligt att kunna möta det med ett ökat utbud, säger Tobbe Lundell, presschef.


På sj.se hittar du massor av restips inom Sverige i vår stora sommarguide


    Mer information

    Undersökningen genomfördes av Kantar Public 23-30 maj 2023 och vände sig till den svenska allmänheten 18-79 år. Undersökningen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade webbpanelen, Sifo-panelen. Totalt genomfördes 1080 intervjuer.

    Ämnen


    SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens drygt 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

    Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

    Kontakter

    SJs pressavdelning (enbart för journalister)

    SJs pressavdelning (enbart för journalister)

    Presskontakt 010-751 51 84
    Marcus Fleetwood

    Marcus Fleetwood

    Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
    Martina Nord

    Martina Nord

    Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
    Trafikverkets pressjour

    Trafikverkets pressjour

    Presskontakt 0771-31 15 00
    Jernhusens huvudkontor växel

    Jernhusens huvudkontor växel

    Presskontakt 08-410 626 00

    SJ för människor närmare varandra, varje dag

    SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
    Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.