Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Tågtrafiken i Mälardalen

För två veckor sedan satte SJ in extra resurser för att komma till rätta med den dåliga punktligheten och de inställda tågen i Mälardalen. Sedan dess har vi arbetat hårt med att avhjälpa personal- och fordonsbristen. Fortfarande pågår dock banarbeten som orsakar förseningar i tidtabellerna. Det är, som vi berättade sist, i huvudsak tre orsaker till störningarna: personalbrist, fordonsbrist och de banarbeten Banverket utför. Under den senaste veckan har vi kommit tillrätta med personalbristen. Antalet inställda tåg är idag betydligt färre än tidigare. Men fortfarande har vi förseningar i trafiken. Förklaringarna är bland annat: • Banarbetet i Kolbäck ger fortfarande förseningar. Det märks inte bara på Mälarbanan, förseningarna sprider sig via tågen mellan Västerås och Eskilstuna vidare till Svealandsbanan. • Byten av slipers på Mälarbanan och Svealandsbanan pågår. • Banarbetet vid Tegelbacken, söder om Stockholm C, innebär att endast ett spår kan användas vissa dagar. Kombinationen av dessa banarbeten väntas ge effekter i tågtrafiken till och med november månad. • En av våra tågvagnar spårade ur i Hallsberg i måndags morse, vilket resulterade i förseningar i hela Mälardalen. • En nedriven kontaktledning mellan Flen och Katrineholm under torsdagen försenade många tåg. • En del av SJs lokdragna tåg genomgår ett byte av bromssystem, vilket gör att vi måste sänka hastigheten för att uppnå full bromseffekt. Normalt kör dessa tåg i 160 kilometer, men innan det nya bromssystemet är på plats har högsta tillåtna hastighet alltså sänkts. Det betyder att tågen kan bli mellan 5 och 10 minuter sena. I takt med att bromssystemen är på plats, vagn för vagn, kommer de att rulla med maximal hastighet och förseningarna minskar. Förutom de insatser vi tidigare berättat om i form av personal- och fordonsförstärkningar har vi även satt in bussar i Arboga och Eskilstuna, som extra kapacitet om vi tvingas ställa in ett tåg. Vi är långt ifrån nöjda med den produkt vi idag levererar till våra kunder i Mälardalen. Vi arbetar oförtrutet vidare för att kunna leverera den kvalitet som man har rätt att förvänta sig när man reser med SJ. Och vi återkommer med mer information om hur arbetet går. SJ Presstjänst 08-762 44 55 Varje dag reser över 70 000 människor med SJ. De har 1 400 avgångar att välja bland. Och vi har 3 300 medarbetare som gör allt för att det ska bli en trevlig resa. 2004 omsatte vi 5,7 miljarder kronor. Läs mer på www.sj.se.

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.