Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Tåget tar marknadsandelar från bilen

Pressmeddelande 2006-06-15 Det blir allt mer populärt att välja tåget framför bilen eller flyget och SJ säljer biljetter i rekordtakt. Färsk statistik visar att det är bilen som tappar andelar. Siffrorna pekar uppåt för tåget, sedan årsskiftet har andelen av det totala resandet ökat med tre procentenheter, medan flyget står still och bilresandet tappar tre procentenheter. Tågets andel av det långväga resandet (över 30 mil) uppgår för perioden till 23 procent. SJ ser också en ökad biljettförsäljning för perioden. För resor på medeldistans (upp till 30 mil) handlar det om en ökning på 17 procent, vilket motsvarar 300 000 fler sålda biljetter. De långväga resorna ökar med 10 procent eller 150 000 fler sålda biljetter. – Detta är ett glädjebesked för tåget, säger Jan Olson, chef för affärsutveckling. Vi har ett attraktivt erbjudande och ser ett ökat resande bland annat i Mälardalen. Bilen är vår främsta konkurrent när det gäller fritidsresenärerna och när bensinpriset är fortsatt högt gynnar det oss, för att inte tala om de stora fördelarna för miljön. Källa: Rese- och TuristDataBasen TDB SJs Presstjänst 08-762 44 55 Varje dag reser över 70 000 personer med SJ och de har 1400 avgångar att välja bland. 3 200 medarbetare arbetar för att tågresan ska bli så bekväm som möjligt. Våra eltåg är märkta med Bra Miljöval – de uppfyller världens tuffaste miljökrav.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.