Pressmeddelande -
Tåget tar marknadsandelar från bilen
Pressmeddelande 2006-06-15
Det blir allt mer populärt att välja tåget framför bilen eller flyget och SJ säljer biljetter i rekordtakt. Färsk statistik visar att det är bilen som tappar andelar.
Siffrorna pekar uppåt för tåget, sedan årsskiftet har andelen av det totala resandet ökat med tre procentenheter, medan flyget står still och bilresandet tappar tre procentenheter. Tågets andel av det långväga resandet (över 30 mil) uppgår för perioden till 23 procent.
SJ ser också en ökad biljettförsäljning för perioden. För resor på medeldistans (upp till 30 mil) handlar det om en ökning på 17 procent, vilket motsvarar 300 000 fler sålda biljetter. De långväga resorna ökar med 10 procent eller 150 000 fler sålda biljetter.
Detta är ett glädjebesked för tåget, säger Jan Olson, chef för affärsutveckling. Vi har ett attraktivt erbjudande och ser ett ökat resande bland annat i Mälardalen. Bilen är vår främsta konkurrent när det gäller fritidsresenärerna och när bensinpriset är fortsatt högt gynnar det oss, för att inte tala om de stora fördelarna för miljön.
Källa: Rese- och TuristDataBasen TDB
SJs Presstjänst 08-762 44 55
Varje dag reser över 70 000 personer med SJ och de har 1400 avgångar att välja bland. 3 200 medarbetare arbetar för att tågresan ska bli så bekväm som möjligt. Våra eltåg är märkta med Bra Miljöval de uppfyller världens tuffaste miljökrav.