Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Stockholm Central får Sveriges modernaste resebutik

I morgon, den 30 november, öppnar SJs nya resebutik på Stockholm Central. Den är Sveriges största och blir nu också en av landets allra modernaste resebutiker.

Resebutiken är uppbyggd helt enligt det nya servicekoncept där  SJ bland annat kikat på Apples butik i London för att resenärerna och reseupplevelsen ska stå i centrum. Öppningsdagen säljer SJ tågresor för halva priset till besökarna i Resebutiken.

Stockholmsbutiken, med 85 anställda är SJs överlägset största. Varje dag passerar 220 000 resenärer stationen från 1871. På ett år blir det 55 miljoner besökare.  SJ Resebutik i Stockholm omsätter cirka 200 miljoner. I morgon, tisdag, är det premiär för det nya och moderna butikskonceptet i resebutiken inne i Centralhallen.

– Meningen är att inspirera besökarna till reseupplevelser. Ett stort reseutbud visas på en ”powerwall” med rörliga bildskärmar och vår personal kan röra sig bland resenärerna i butiken och erbjuda service, säger Maria Cederberg, chef SJ Contact Center och SJ Resebutiker.

Med det nya resekonceptet tar SJ ett stort steg från att sälja biljetter till att förmedla reseupplevelser. Borta är de inglasade diskarna med avstånd mellan personal och besökare. Den nya butiken får en helt ny och öppnare kundyta där resenären kan få personlig service av SJs personal. De 13 gamla inglasade diskarna har ersatts av 15 nya i en öppen hästskoform.

SJs resenärer efterfrågar alltmer paketerade resor som kombineras med olika typer av evenemang, där det lätt går att välja till både hotellboende och taxi. Premiärdagen  ger SJ alla besökare 50 procents rabatt på tågresor med SJ. Resperioden är 90 dagar framåt och gäller vid köp av ej ombokningsbar
biljett. Erbjudandet gäller max två tågresor tur och retur per person. Bokningsavgift tillkommer.

Intresset för att semestra med InterRail-tåg i Europa har också ökat de senaste åren och i den nya butiken kan resenärerna få information om SJs försäljning av internationella tågresor både på monitorer och av personalen.

Förebilder för det nya butikskonceptet är bland annat de statliga bolagen Apotekets och Systembolagets förvandling till mera kundnära och öppna butiker med personlig service. SJ har även kikat på Apples butik i London.

För mer information , ring gärna Maria Cederberg, chef SJ Contact Center och SJ Resebutiker, på 010-751 75 30 eller  SJs Pressavdelning: tel 010-751 51 84 

Ämnen


Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 500 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 230 stationer mellan Narvik och Berlin. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2009 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.