Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal. Resandet ökade med åtta procent jämfört med samma kvartal året innan. Rörelseresultatet landade på 130 MSEK (52) och gav därmed SJ en mycket bra start på 2019.

Intresset för klimatsmart resande fortsätter att öka, och allt fler resenärer upptäcker fördelarna med att resa med tåg. Det ger direkt effekt på SJs försäljning och resultat. 

- Det gläder mig verkligen att allt fler väljer att resa klimatsmart med oss. Du kan åka tåg Stockholm-Göteborg en gång per dag i 54 år för att nå utsläppet från en enda bilresa på samma sträcka. Vi har anpassat våra avgångar på flera linjer för att öka kapaciteten på attraktiva tider. Det gör att vi har större utbud och högre beläggning än under första kvartalet föregående år, exempelvis mot Sundsvall och Umeå, säger SJs vd Crister Fritzson.

Under kvartalet ökade resandet på nästan alla SJs linjer, och allra mest på nattågen. Det nya nattågsupplägget där SJ kör varje natt till Östersund/Duved och Luleå/Narvik från både Göteborg, Örebro och Stockholm uppskattas av resenärerna. Även nattågsresandet på linjen Stockholm-Malmö har ökat kraftigt under årets första kvartal, jämfört med samma period året innan.

Punktligheten var god, framför allt under mars, med toppnoteringar under vecka 12 då SJs medeldistanståg nådde över 95 procents punktlighet. Under kvartalet uppgick punktligheten till 92 procent (89) för SJs medeldistanståg och 81 procent (76) för våra långdistanståg.

SJ är Europas mest digitala reseföretag, enligt BearingPoint. SJ utvecklar ständigt funktioner som förenklar för kunder och resenärer. Under kvartalet påbörjades tester av funktionen ”Var är mitt tåg” som visar var SJs tåg befinner sig och med vilken hastighet de rör sig, i realtid.

- Jag är otroligt stolt över att vi fått flera utmärkelser för våra stora och medvetna satsningar på digitalisering. Tillsammans med många andra långsiktiga satsningar på förbättringar som ger direkt nytta för resenären bidrar det till att fler väljer SJ framför andra resealternativ, säger Crister Fritzson. 

Utfall första kvartalet 2019:

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 038 MSEK (1 887)
  • Rörelseresultatet uppgick till 130 MSEK (52)
  • Kvartalets resultat uppgick till 105 MSEK (47)

För mer information, kontakta SJs presstjänst, 010-751 51 84 eller press@sj.se 

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,9 miljarder SEK och har 4 600 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 140 000 personer att resa med någon av SJs 1 200 avgångar från 284 stationer. 

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.