Pressmeddelande -
Stabilt resultat för SJ men störningar i infrastrukturen påverkade leveransen och kunderna
SJs leverans var i grunden stabil under tredje kvartalet 2025, men påverkades märkbart av störningar kopplade till infrastrukturen. Störningarna, som främst orsakades av extremväder, fick även stor kundpåverkan och påverkade SJs resultat.
De infrastrukturella störningarna påverkade biljettintäkter, utbud och resande negativt. Även kostnader för kundomhändertagande ökade i kvartalet till följd av störningarna. Trots detta redovisar SJ ett stabilt rörelseresultat för tredje kvartalet 2025 som uppgick till 351 MSEK (361), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,8 procent (10,6).
-Järnvägen har fått mycket uppmärksamhet i den allmänna debatten och media under det gångna kvartalet, och det med rätta. SJs leverans påverkades märkbart av störningar i infrastrukturen och många resenärer drabbades. Alla våra kundnära medarbetare gjorde enorma insatser för våra kunder denna sommar och jag vill verkligen rikta en eloge till er, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef.
Ämnen
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens drygt 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.