Gå direkt till innehåll
SJs regionala tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala upphör

Pressmeddelande -

SJs regionala tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala upphör

Från den 15 december i år kommer SJ inte längre bedriva regional tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala.

Stockholm-Uppsala är idag en av Sveriges största tåglinjer, med ett stort resande i båda riktningarna. SJ kör idag 18 avgångar i varje riktning per dygn, att jämföra med över 40 avgångar för några år sedan. Mälardalstrafik har genom den upphandlade trafik som bedrivs under namnet Mälartåg sedan 2021 utökat sin trafik från 2 till 23 avgångar. Dessutom har SL förlängt sina pendeltåg till Uppsala. Den skattesubventionerade trafiken utgör därmed majoriteten av regionaltrafiken mellan Stockholm och Uppsala och SJ har svårt att upprätthålla trafiken utan stora förluster. SJ tvingas därför avsluta sin regionaltrafik Stockholm-Uppsala från och med 15 december.

- Det känns väldigt tråkigt att behöva lämna, men det går inte att konkurrera med skattefinansierad trafik. Vi förlorar över 50 miljoner per år på den här sträckan och måste göra något åt det. Vi har fört en dialog med Mälardalstrafik under hela 2024 för att hitta en lösning där SJ på uppdrag av Mälardalstrafik skulle fortsätta att köra en del avgångar på sträckan. Det har inte lyckats varför vi nu tvingas att avsluta trafiken. Jag vill passa på att tacka alla kunder som valt att resa med oss på denna sträcka i alla år, säger SJs vd Monica Lingegård.

SJ har gjort en rad olika saker för att skapa lönsamhet i den regionala tågtrafiken. Ett exempel på detta var införandet av direkttåg, dvs tåg Stockholm-Uppsala utan uppehåll längs vägen och med en kortare restid.

- Trots att vi utvärderat och genomfört många olika satsningar för att öka resandet och därmed intäkterna är det inte möjligt att få vår trafik lönsam när den bedrivs parallellt med ett skattesubventionerat utbud, säger SJs affärschef Jan Kyrk.

Kollektivtrafiklagen är till för, och gör det möjligt, för regioner att köpa upp trafik på linjer som inte är kommersiellt lönsamma. Det gör att Mälardalstrafiken nu kommer kunna ta över SJs avgångar så att nuvarande nivå av trafik kan fortsätta.

Det är endast regionaltrafiken på sträckan Stockholm-Uppsala som SJ slutar köra i december. I dialogen med Mälardalstrafik kring regionaltågen Stockholm-Uppsala har SJ varit mycket tydliga med att SJ inte ser motsvarande svårigheter att bedriva kommersiell trafik på linjerna Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg och Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal, linjer som successivt utökats med fler avgångar de senaste åren. Till dessa linjer har SJ beställt nya regionaltåg som nu konstrueras och tillverkas, samtidigt som SJs dubbeldäckare (X40) upprustas.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens drygt 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84

Peter Kraméus

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.