Gå direkt till innehåll
SJs mobilapp nominerad till Svenska Designpriset 2016

Pressmeddelande -

SJs mobilapp nominerad till Svenska Designpriset 2016

SJs nya mobilapplikation som lanserades i början av 2016 har blivit nominerad till Svenska Designpriset 2016 i kategorin Device – Smarttelefon. Appen har SJs nya formspråk och nya funktioner som förenklar reseupplevelsen för SJs kunder under hela resan.

Bland funktionerna i appen finns möjligheten att köpa resor för fler resenärer på samma gång, personaliserad trafikinformation och ett digitalt SJ Prio-kort.

– Vi vill ge våra resenärer en känsla av full koll. Det gör vi genom att göra det enkelt att hitta samt att få användbar information som rör resan på ett lekfullt sätt, berättar Jenny Gejke.

Designen och utformningen av SJs nya app är gjord av apputvecklarna Bontouch. Utvecklingen är gjord i nära samarbete med SJs kunder som deltog aktivt med synpunkter under hela utvecklingsarbetet.

– Det bästa priset vi kan få är självklart från våra resenärer som hör av sig och tycker att den nya appen är användarvänlig och enkel. Men det är givetvis också roligt och en stor ära att vi nu blivit nominerade till Svenska Designpriset, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala kanaler.

Fler än 100 000 resenärer använder SJs app dagligen

– Cirka 800 000 resenärer har hittills laddat ner SJs app och över 100 000 använder appen dagligen. Vi jobbar också med kontinuerlig vidareutveckling och kommer under hösten att lansera flera nya smarta och efterlängtade funktioner i appen, fortsätter Jenny Gejke.

Om Svenska Designpriset

Svenska Designpriset är en årlig tävling i grafisk kommunikation och design som är öppen för alla. Den 22 oktober i år utses Sveriges bästa grafiska designers för print, webb samt mobil och fram till dess går det att rösta på de olika nominerade bidragen. Omröstningen öppnar måndag den 5 september.

Läs mer om tävlingen på www.designpriset.se

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 4 200 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2015 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.