Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJs insatser för tryggare tågresor

SJ genomför nu ett antal åtgärder för att tågresan ska bli tryggare och risken för smittspridning minimeras.

Folkhälsomyndigheten har presenterat uppdaterade riktlinjer för bland annat kollektivtrafik, som alla syftar till att minimera risken för smittspridning av det nya coronoaviruset. SJ följer naturligtvis dessa riktlinjer för att kunna erbjuda trygga tågresor.

Från och med torsdag 2 april ser vi till att det finns gott om platser som inte kan förhandsbokas på de tåg som kräver platsbiljett. Det gör det möjligt för resenärer att i samråd med vår personal ombord på tåget sprida ut sig på lämpligt sätt.

SJ förlänger också regionaltågen som inte har platsbokning i rusningstrafik för att göra det möjligt för alla resenärer att sitta mer utspritt på tåget.

Sedan 19 mars är dessutom alla biljetter uppgraderade till ombokningsbara biljetter, vilket innebär att även en icke ombokningsbar biljett går att boka om.

- SJ fortsätter att köra tåg på samtliga linjer, om än med glesare trafik än vanligt. Det måste vara möjligt att genomföra nödvändiga resor och det tillgodoser vi i hela landet, men på ett anpassat sätt. Med dessa nya åtgärder ser vi till att skapa större trygghet för de resenärer som behöver resa med oss. Samtidigt vill vi understryka vikten av att var och en tar ett eget ansvar och gör en noggrann bedömning av vad som är en nödvändig resa, och att absolut inte resa om man är sjuk, säger SJs presschef Tobbe Lundell.

SJ vill också påminna om vad Folkhälsomyndigheten skriver i sina föreskrifter och allmänna råd under rubriken om det personliga ansvaret, som är att avstå från onödiga resor, undvika att resa i rusningstid, hålla avstånd till varandra i kollektivtrafiken och i andra allmänna färdmedel. När det gäller personer över 70 år understryker Folkhälsomyndigheten vikten av att helt undvika att åka kollektivtrafik och andra allmänna färdmedel, eller att vistas på andra platser där människor samlas. 

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.