Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ visar vinst och tar marknadsandelar

Delårsrapport för perioden 1 januari – 31 mars SJ gjorde en vinst på 52 miljoner kronor (-46) under årets tre första månader. SJ är därmed ett av få företag i persontransportbranschen som går med vinst. Detta trots fortsatt hård konkurrens och den svåra stormen i januari. Under perioden har SJ tagit marknadsandelar främst från bilen, men även från flyget och bussen på vissa sträckor. Det här betyder att den positiva utvecklingen för SJ fortsätter. 2004 kunde SJ för första gången leverera ett positivt helårsresultat sedan bolagiseringen för fyra år sedan. Stormen i januari påverkade resandet negativt, men redan i mars var SJ tillbaks på fjolårets nivå. Resultateffekten av stormen beräknas till cirka 30 miljoner kronor, vilket även inkluderar kostnader för bussar, hotellövernattningar och skador på fordon. SJs intäkter under det första kvartalet slutade på 1339 miljoner kronor (1387). Under perioden har SJ ökat sina marknadsandelar trots hård konkurrens från lågprisflyget Det är framförallt bilen som är den stora förloraren, sannolikt beroende på bl a det höga bensinpriset. -Tåget är helt rätt i tiden. Det finns inget annat transportmedel som är lika miljövänligt och energisnålt. Att vi dessutom lyckas tjäna pengar på en marknad där priserna är pressade i botten gör det hela än mer stimulerande. För inget annat färdmedel kan erbjuda lika många möjligheter att utnyttja tiden medan man reser, säger vd Jan Forsberg. Under första kvartalet 2005 har SJ även presenterat flera nyheter i satsningen på att bygga ett modernt, lönsamt och kundnära reseföretag. De främsta nyheterna är de nya snabba regionaltågen – dubbeldäckarna – och de renoverade X 2000-tågen med sitt nya Bistrokoncept. Tågen har gått i trafik sedan i februari och har bara fått positiva reaktionern från alla som rest med dem. För att stärka vårt förtroende hos resenärerna vill SJ ta ansvar för trafikinformationen på stationerna. I början av februari påbörjades ett försök med att ta över informationen på Stockholm Central. Så här långt är uppfattningen att försöket inneburit en påtagli! g förbättring. På grund av stormen nådde inte SJ sina punktlighetsmål under första kvartalet 2005. Punktligheten under perioden var 91 procent (92). SJ presstjänst 08-762 44 55 Varje dag reser över 70 000 människor med SJ. De har 1 400 avgångar att välja bland. Och vi har 3 300 medarbetare som gör allt för att det ska bli en trevlig resa. 2004 omsatte vi 5,7 miljarder kronor. Läs mer på www.sj.se.

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.