Gå direkt till innehåll
SJ visar försiktig men hoppfull återhämtning

Pressmeddelande -

SJ visar försiktig men hoppfull återhämtning

Med lyfta restriktioner och ett stort intresse för klimatsmarta inrikes resor har resandet med SJ ökat under kvartalet. För första gången sedan coronapandemin bröt ut redovisar SJ ett positivt kvartalsresultat, även om resandet ännu inte har återgått till nivåerna före pandemin vilket påverkar det finansiella utfallet negativt.

Regeringen lyfte den 15 juli bort begränsningen på antal platser som fick säljas på tågen i långväga kollektivtrafik. Merparten av övriga restriktioner togs bort den 29 september vilket över tid kommer att innebära fler anledningar för människor att resa med tåg.

- Det känns oerhört hoppfullt, även om det är för tidigt att sia om den fortsatta utvecklingen under kommande period. Vi tror att resvanorna kommer att se annorlunda ut efter pandemin, med fortsatt distansarbete delar av arbetstiden och längre pendlingstider som ställer krav på möjligheten att arbeta under resan. Vi ser också ett ökat intresse från näringslivet att ställa om sitt tjänsteresande till klimatsmarta alternativ och har tecknat många nya affärsavtal under senare tid, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.

Sedan i somras är det möjligt att boka internationella tågbiljetter via en ingång på sj.se och i augusti tilldelades SJ uppdraget att köra nattågstrafik mellan Stockholm och Hamburg med start andra halvåret 2022.

- Vi jobbar nu intensivt med att skapa attraktiva anslutningar till den internationella nattågstrafiken och jag är väldigt glad och stolt över att vi på det här sättet kan bidra ännu mer till ett ökat klimatsmart resande, säger Monica Lingegård.

Utfall tredje kvartalet 2021:

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 999 MSEK (1 359)
  • Rörelseresultatet uppgick till 32 MSEK (-289)
  • Kvartalets resultat uppgick till 24 MSEK (-220)

För mer information, kontakta SJs presstjänst, 010-751 51 84, press@sj.se

Ämnen

Taggar


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Mikael Grinbaum

Mikael Grinbaum

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00

Relaterat material

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.