Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ tar tåget till Apple Watch

SJ är ett av de allra första företagen att lansera en svensk app i Apple Watch. I klockappen Min Resa får resenärerna anpassad information under resan om bland annat avgångsspår, sittplats och ankomsttid.

– SJs ambition är att ligga i framkant och använda nya tekniker och innovationer. Klockappen är en del i vår offensiva digitala satsning för att göra information om resan mer lättillgänglig och tydlig för kunderna, säger Claes Lindholtz, affärsutvecklingschef på SJ.

Digitala verktyg är en integrerad del av reseupplevelsen för SJs kunder. I mobilappen Min Resa kan resenären sedan tidigare enkelt boka, omboka och avboka resor, välja sittplats och få aktuell trafikinformation om en viss sträcka eller station. Det går också att efterregistrera resor och se aktuellt SJ Prio poängsaldo.

I den uppdaterade klockappen för Apple Watch får resenären aktuell information, anpassad efter resans olika delar. Exempelvis dyker uppgifter om aktuell avgångstid, eventuell spårändring, tid kvar till avresa och uppgifter om vagnsnummer och sittplats upp i klockan strax före avresan, medan uppgift om kvarvarande tid till slutdestinationen visas när resan påbörjats. Nytt är också att resenären får tågbiljetten i form av en QR-kod direkt i klockan.

– Vårt fokus är att ge resenären information när de är i störst behov av den. Med de nya funktionerna i klockappen tar vi tågresan närmare resenärerna i dubbel bemärkelse. Klockappen är vår mest personliga reseguide hittills och förhöjer reseupplevelsen, säger Claes Lindholtz.

SJ har tagit fram klockappen Min Resa i samarbete med Apple och apputvecklaren Bontouch.
– Framtiden handlar om att integrera digitala tjänster med omgivningen för att underlätta vardagen. SJs klockapp är ett utmärkt exempel på hur resenärerna får tillgång till rätt information i rätt ögonblick, säger Martin Forsling, VD hos Bontouch.

Nedladdning av SJs klockapp Min Resa görs i App Store. SJ har tidigare tagit fram och lanserat möjligheten för resenärerna att spara sina biljetter i Apples Passbook.

Film om SJs klockapp:
https://www.youtube.com/watch?v=J2lKX16WZTM


För ytterligare information och pressbilder:
SJs presstjänst: 010-751 51 84 och press@sj.se 

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 450 avgångar, varav cirka 440 i egen regi och ytterligare cirka 1 030 avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2013 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.