Gå direkt till innehåll
SJ storsatsar på VR – 2500 medarbetare utbildas

Pressmeddelande -

SJ storsatsar på VR – 2500 medarbetare utbildas

SJ storsatsar på virtual reality inom utbildning. Innan året är slut kommer över 2500 lokförare och tågvärdar ha använt VR när de tränar på olika moment som ska utföras på tågen. På sikt bidrar VR-utbildningar till ökad punktlighet, säkerhet och service.

VR-stationer har installerats på 14 orter där SJ har personal stationerad. Här kommer tågvärdar och lokförare att öva på rutiner ombord utan att det finns riktiga tåg att öva på. De kan simulera säkerhetsprocesser och träna på olika scenarier på flertalet av SJs fordonstyper. VR ökar kvaliteten och effektiviteten i flera av SJs utbildningar, men är också ett steg i satsningen på att bli ett av Sveriges mest digitaliserade bolag.

- VR är ett lyft för dem som jobbar ombord. Att de kan öva ofta och bli trygga med de moment som ska utföras på tågen gör arbetet ombord effektivare, vilket i förlängningen innebär ökad punktlighet, säkerhet och skapar utrymme för ännu bättre service ombord. Dessutom blir det både enklare och roligare att utbilda sig, säger Aron Wahlberg som är affärsutvecklare på SJ.

Genom att VR-utbildningen alltid är tillgänglig där personalen arbetar kan de träna om och om igen utifrån sina egna behov och de behöver inte resa till en specifik ort för utbildning.

Det finns VR-träning för flertalet av SJs fordonstyper. För varje fordon finns det olika träningsmoduler och medarbetaren kan välja svårighetsnivå att träna på. Utbildningarna är inspirerade av dataspelsvärlden och användarna får olika typer av feedback. Handkontroller används som verktyg och när man t ex stänger dörren på det virtuella tåget går det lite trögt, precis som när man stänger en riktig tågdörr. Samtidigt hörs det karaktäristiska pyset när dörren öppnas.

- Det finns oändliga möjligheter med VR inom utbildning. Genom att använda ljud och synintryck går det att med stor trovärdighet återskapa väldigt stressiga situationer, som till exempel brand. Det går att lägga in distraktioner, som till exempel dålig sikt eller att någon kommer och ställer en fråga precis vid avgång, säger Aron Wahlberg.

En fördel med VR-utbildning är möjligheten att öva på situationer som annars är svåra att träna på, som exempelvis moment som kan innebära fara. Vid träningar som rör starkström kan till exempel medarbetaren göra fel utan att utsätta sig själv eller någon annan för risk. Genom att öva med VR kan personalen känna sig trygg i situationer som uppkommer sällan, som till exempel användande av rullstolslift som kräver elva olika steg och handgrepp. När hanteringen av tekniken går lätt kan tågvärden kan istället fokusera på att hjälpa resenären.

FAKTA VR

Virtual Reality - VR - betyder virtuell verklighet eller simulerad verklighet. VR handlar helt enkelt om att helt kliva in i en virtuell/simulerad värld som kan vara mer eller mindre verklighetstrogen. För att uppleva den virtuella världen används VR-glasögon. Som användare kan man uppleva olika saker och interagera med sin virtuella omgivning. De virtuella upplevelserna kan innefatta syn, hörsel och känsel. Ett användningsområde för VR inom SJ är utbildning, men möjliga tillämpningsområden finns även t.ex. inom fordonsdesign och utvärdering av kandidater till tjänster.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,9 miljarder SEK och har 4 600 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 140 000 personer att resa med någon av SJs 1 200 avgångar från 284 stationer. 

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

SJ är Sveriges mest digitala reseföretag

SJ rankas som Sveriges mest digitala reseföretag i teknikkonsultbolaget BearingPoints stora studie Digital Leaders in Sweden 2020. Studien, som genomförs för femte året i rad, har tittat närmare på hur 84 svenska storbolag står sig när det gäller digital kundinteraktion. I kategorin persontransporter toppar SJ listan före bolag som SAS, Stena Line och SL.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.