Gå direkt till innehåll
SJ släpper sommarens biljetter

Pressmeddelande -

SJ släpper sommarens biljetter

Från och med idag finns biljetter fram till 1 september tillgängliga att köpa hos SJ. Samtidigt rullas etapp två ut i det nya bokningssystemet, efter en väldigt positiv start.

För två veckor sedan påbörjades etapp ett i lanseringen av SJs nya biljettbokningssystem. I den första etappen släpptes biljetter för 4-16 juni i det nya systemet och idag släpps biljetter för resten av sommaren, till och med 1 september.

De senaste årens ökade intresse för att resa med SJ under sommarmånaderna väntas hålla i sig och med ett nytt bokningssystem möter resenären ett modernt system bättre anpassat till den digitalisering hela företaget genomgår.

När etapp två i lanseringen av bokningssystemet nu sker kommer merparten av alla resor att säljas i det nya systemet, resor i närtid säljs fortsatt i det gamla systemet. Det mesta som möter resenärerna är sig likt och utseendemässigt väntar inga stora överraskningar. I de fall funktioner flyttats finns det tydliga instruktioner och SJs kundtjänst finns behjälplig om det skulle uppstå frågor.

- Jag är väldigt glad att vi nu går vidare med den andra etappen av lanseringen av det nya bokningssystemet och för den positiva återkoppling vi fått hittills. Nu ser vi fram emot möjligheterna som det nya systemet ger, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ.

Flera funktioner i det nya systemet har tagits fram i nära dialog med SJs olika kundgrupper. Det gäller bland annat förbättrad kommunikation vid störningar, reseinformation och förbättrade digitala biljetter och kvitton.

Det befintliga systemet används fortsatt parallellt för resor fram till och med 3 juni. Under de två veckor som det nya bokningssystemet nu varit igång har det övervakats noga och återkopplingen från både medarbetare och kunder har genomgående varit positiv.

FAKTA SJs nya biljettbokningssystem

S3 Passenger från nederländska bolaget Sqills, är ett väletablerat bokningssystem som är molnbaserat. Systemet är branschledande och används av flera andra stora aktörer som franska SNCF och Eurostar. Systembytet är ett led i SJs digitalisering och ger stora möjligheter att utveckla tjänster och funktioner.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens drygt 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.