Pressmeddelande -
SJ satsar på Västkustbanan – fler avgångar, lägre priser och kortare restid
Banarbeten har avlöst varandra på Västkustbanan, vilket har gjort det svårt att bygga upp en robust trafik. Men nu startar SJ en långsiktig satsning på att förbättra för resenärerna på sträckan. Det ska ske med nya tåg, ökad trafik och på sikt kortare restid.
I tidtabellen för 2025 görs en första utökning av SJs trafik på Västkustbanan, som sträcker sig mellan Göteborg och Malmö, från fem avgångar i vardera riktningen till sju.
– Det är bara början. I takt med att Västkustbanan får mer dubbelspår utökas också SJs snabbtågsflotta med nya tåg. De nya tågen kommer bland annat att sättas i trafik på sträckan Göteborg-Malmö under 2027, säger Henrik Hemmingsson, SJs affärschef för trafiken.
Utökningen kommer att ske med både fler avgångar och med att linjen förlängs så att vissa avgångar körs både till Köpenhamn och Oslo.
Redan idag har SJs tåg den kortaste restiden längs Västkusten. I takt med att de nya tågen, med en maxfart på 250 km/h, introduceras kan restiden sänkas till under två timmar Malmö-Göteborg.
Med SJs prismodell lönar det sig att boka resan med god framförhållning. Då finns ofta biljetter med pris från 245 kronor enkel resa Göteborg-Malmö.
– För att också ge fler pendlare möjlighet att resa med SJ på Västkustbanan har vi sänkt priset på vårt månadskort så att det nu ligger lägre än motsvarande biljett med regionaltåget. Nu kan resenärerna få en högre komfort och en snabbare resa till ett bättre pris, säger Henrik Hemmingsson.
Ämnen
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens drygt 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.
Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.