Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ satsar miljardbelopp på underhåll och nya tåg

Med anledning av den artikelserie som idag inleddes i Dagens Nyheter är det viktigt för SJ att komma med några klarlägganden.

SJ verkar på kommersiella grunder, vilket kräver god lönsamhet för att kunna klara framtida investeringar och löpande utgifter. Detta är också helt i enlighet med det ägardirektiv som företaget fått och arbetar efter.

Positivt är att människor vill åka tåg i en allt större utsträckning, vilket innebär att befintliga X 2000-tåg också nyttjas och slits mer. Det tillsammans med att tågen är 15- 20 år gamla innebär att de kräver mer underhåll. Vi har alla konstaterat att det på senare tid varit för många fordonsfel som lett till såväl opunktlighet som andra olägenheter för våra resenärer. Det är vi självklart inte nöjda med.

I artikelserien påstås att SJ både halverat investeringarna och dragit ned på underhållet för att öka lönsamheten. Det är inte sant. De senaste tio åren har SJ investerat 3 mdr i nya regionaltåg som trafiksattes 2004. Därtill beställdes 20 nya snabbtåg 2008 för 2 mdr som kommer i trafik under nästa år. De nya tågen blir ett komplement till X 2000 - flottan. Det senaste året har SJ även rustat upp InterCity - tågen för drygt 400 miljoner kronor.

Underhålls- och säkerhetsfrågor är av central betydelse för SJs verksamhet. De senaste fem åren har SJ ökat underhållet med 10% per år från ca 250 mkr till 335 mkr per år vilket motsvarar 1,4 mdr för hela perioden. Samtidigt har SJ därutöver under samma period investerat ca 600 mkr i X 2000-flottan avseende komfort- och teknikförbättringar.

Under hösten planerar SJ att förelägga sin styrelse ett förslag till investeringsbeslut om ytterligare ca 20 nya snabbtåg som till del ska ersätta nuvarande X 2000 fordon . Det är en investering som beräknas uppgå till ca 6 mdr kronor.

SJ uppfyller alla krav som ställs av Transportstyrelsen för att få bedriva kommersiell tågtrafik.

Underhållet av X 2000-tågen genomförs helt i enlighet med de föreskrifter som utarbetats av fordonstillverkaren.

SJ är, som alla andra tågoperatörer, beroende av Trafikverkets leveransförmåga då infrastrukturen är en så integrerad del av SJs produktion att de förutsättningar banan ger, bestämmer också i hög grad SJs möjlighet till framgång vad gäller att köra tåg på tid.

Med de åtgärder vi har genomfört och kommer att genomföra hoppas vi att SJ bättre ska kunna leva upp till de förväntningar som vi själva och våra medarbetare och kunder ställer.

Ulf Adelsohn                                          Jan Forsberg

Styrelseordförande                                  VD

 

Ämnen


Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 500 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 230 stationer mellan Narvik och Berlin. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2009 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.