Gå direkt till innehåll
SJ rapport för första kvartalet: Stabilare vintertrafik till våra resenärer

Pressmeddelande -

SJ rapport för första kvartalet: Stabilare vintertrafik till våra resenärer

Betydligt stabilare trafik levererades under årets första kvartal till SJs resenärer jämfört med samma kvartal 2024. Detta till följd av att verksamheten var bättre rustad för kyla och snö efter att samtliga åtgärder i 10-punktsprogrammet genomförts samt en betydligt mildare vinter än året innan.

Resandeutvecklingen för första kvartalet var positiv och uppgick till 10 procent (-9), jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Första kvartalet 2024 påverkades i stor utsträckning av inställda avgångar och ett lägre resande och utbud, främst till följd av fordonsbrist efter den stränga vintern som då rådde.

Främst den kommersiella trafiken, drivet av ett högre resande, bidrog till att rörelseresultat för första kvartalet 2025 ökade till 102 MSEK (-74).

-Året har börjat bra för oss på SJ och våra resenärer. Med några få undantag har kvartalet varit trafikmässigt stabilt vilket återspeglas i ett starkt rörelseresultat. Den milda vintern bidrog till att tågtrafiken gått enligt plan och de aktiviteter vi genomfört inom 10-punktsprogrammet har gjort oss bättre rustade för vinterförhållanden med bland annat utökad avisningskapacitet och fler reservdelar i lager, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef.

Som en del i SJs omfattande investeringsprogram investerades under första kvartalet 524 MSEK i nya och befintliga tåg. Två moderniserade och upprustade dubbeldäckare är nu i trafik i Mälardalen. Serieproduktionen har påbörjats och totalt ska 27 dubbeldäckare få en genomgripande modernisering. För att möta kundönskemål byggs även tio kioskvagnar om till bistrovagnar för trafik till Dalarna.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens drygt 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Media Content Panel
Vännerna Marie och Petra sitter i Bistron på nya X2000-1-medium.png
Vännerna Marie och Petra sitter i Bistron på nya X2000-1-medium.png
Licens:
Medieanvändning
Filformat:
.png
Storlek:
900 x 600, 234 KB
Ladda ner

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 500 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.