Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ öppnar sin första resebutik utomlands

För första gången öppnar SJ en egen resebutik utanför Sverige. Idag invigs den egna resebutiken på Hovedbanegården i Köpenhamn. Här kan både danska och svenska resenärer få en unik service och möjlighet att på ett och samma ställe boka tågresor till Sverige, där även hotell, taxi, teater och andra attraktioner kan kombineras.

I oktober startade SJ egen tågtrafik på linjen Odense – Köpenhamn med X 2000-tåg. Nu genomförs steg två i utlandsexpansionen med en egen resebutik i Köpenhamn.

– Vi fortsätter vår offensiva satsning i Danmark och vidare ut i Europa. Etableringen i Köpenhamn är av strategisk betydelse och vi ser den som ett nav i den kommande Europasatsningen, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör på SJ.

Genom att boka Sverigeresan direkt hos SJ får kunderna tillgång till SJ:s hela serviceutbud. Det innebär att resenären vid samma bokningstillfälle får tillgång till hotellrum på välkända hotell, kan beställa taxi och teaterbiljetter såväl som biljetter till exempelvis fotbollsmatcher och livekonserter. Självklart kan resenären även beställa biljetten direkt i mobiltelefonen och slippa pappersbiljetter.

Idag kör SJ elva dagliga avgångar med direkttåg från Sverige till Köpenhamn. Med X 2000 tar det inte mer än 2,5 timmar från Nässjö och lite drygt 3 timmar från Linköping. Med Intercitytåg från Göteborg är restiden cirka 3 timmar och 15 minuter. Tack vare Citytunneln genom Malmö har restiden kortats ner med 15-20 minuter till Kastrup flygplats och Köpenhamn.

SJ Resebutik invigs idag och öppnar portarna för allmänheten tisdag den 1 februari. Resebutiken, ligger mittemot Posten, i den västra delen av centralhallen, på Hovedbanegården. Den 80 kvadratmeter stora och ljusa butiken har fyra säljdiskar och erbjuder även ett avskilt utrymme för den som vill ta en fika och kanske koppla upp sin PC.

 SJs Presstjänst: 010-751 51 84, 010-751 56 89

Ämnen


Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 200 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör varje dag 700 avgångar och trafikerar 170 stationer, varav 20 utomlands, mellan Narvik och Berlin. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2009 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.