Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ önskar en tyst och behaglig resa

I vårt stressade och högljudda samhälle kan det vara skönt att få koppla av en stund. Från och med den 7 januari 2007 inför SJ en så kallad tyst avdelning. Ringande mobiler och högljudda samtal kan väljas bort, för den som önskar. Från flera håll har det kommit in önskemål om en helt tyst vagn. Synpunkter från SJs resenärer, ombordpersonalen och flera kundundersökningar har visat att det finns efterfrågan att resa i en helt tyst vagn. – Tyst avdelning införs för att följa våra kunders önskemål. Vi vill att det ska finnas någonting för alla våra resenärer. En tyst avdelning på tåget ska ha lite samma känsla som på ett bibliotek, säger Åke Nylander på SJ. I en tyst avdelning ska resenärerna kunna koppla av, läsa eller arbeta. Mobiltelefoner ska vara helt avstängda. Konversationer ska helst undvikas, eller göras väldigt tyst. Det går givetvis att lyssna på musik i till exempel en MP3-spelare eller CD bara man ser till att ljudet inte läcker ut till omgivningen. Tidigare har SJ haft en så kallad mobiltelefonfri kupé. Från och med den 7 januari 2007 ersätts den med tyst avdelning på samtliga X 2000-avgångar samt på Öresundstågen, Kust till kust och på vissa Intercity-tåg till Dalarna. Därmed är det inte bara mobiltelefonen som ska vara avstängd, utan alla ljud som kan störa andra medresenärer måste undvikas. – Vi informerar våra resenärer vid bokningen att de kan välja tyst avdelning. Har någon resenär missat eller glömt att de bokat en biljett i en tyst avdelning så står det på biljetten och på tydliga skyltar ombord. Naturligtvis bokar vi aldrig in en person i tyst avdelning utan att de är informerade om det i förväg, säger Åke Nylander. SJs Presstjänst 08-762 44 55 Varje dag reser närmare 100 000 resenärer med SJs tåg till runt 350 destinationer, från Malmö i söder till Storlien i norr. 2005 omsatte SJ AB 5,7 miljarder kronor. 3 300 SJare arbetar för att tågresan ska vara enkel, bekväm och trygg. SJs eltåg är märkta med Bra Miljöval – de uppfyller världens tuffaste miljökrav.

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.