Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ ökar resultatet och förbättrar punktligheten

SJ AB redovisar ett resultat efter finansiella poster på 753 miljoner kronor för helåret 2008. Det är en ökning med drygt 5 procent jämfört med föregående år (714). Det fjärde kvartalet innebar också en resultatförbättring, 216 miljoner kronor jämfört med 180 miljoner kronor 2007. Under 2008 ökade SJs omsättning med 9 procent till 9 029 miljoner kronor och resandet ökade med 9 procent.

- Allt fler väljer att ta tåget och vi fortsätter att ta marknadsandelar från andra transportslag. Den djupa lågkonjunktur som vi nu är inne i kommer även att drabba tågresandet, men vi står starkt ekonomiskt rustade, säger SJs VD Jan Forsberg.

Antalet resor med SJ ökade från 38,4 miljoner år 2007 till 39,7 miljoner under 2008. SKIs mätning av kundnöjdhet ökar från 62 till 63 procent.

- Under 2008 startade vi vår egen serviceutbildning på SJ Service Academy med målet att bli bäst på kundbemötande. Kundundersökningar visar att vi är på rätt väg, säger Jan Forsberg.

SJ genomför tillsammans med Banverket den mest omfattande kraftsamling någonsin för att öka punktligheten för X 2000-tågen. För SJs del har det inneburit att alla tåg har tagits in på verkstad och åtgärdats för alla kända och nya fel. Steg två i det arbetet är att under första kvartalet 2009 gå igenom de 20 viktigaste delfunktionerna för samtliga X 2000-tåg. Planen är att fordonen ska vara tekniskt fungerande för den trafik de går i. Banverket arbetar med infrastrukturen och de problemställningar och utmaningar som finns för att bidra till ökad tillförlitlighet på spåren och därmed ett bättre resande för alla tågresenärer.

- Vårt program går enligt plan och vår ambition är att det ska leda till en avsevärt bättre punktlighet när vi går in i andra kvartalet 2009, säger Jan Forsberg.


Fakta om perioden januari-december 2008

Helåret januari -december 2008

  • Nettoomsättningen ökade till MSEK 9 029 (8 257).
  • Resultat efter finansiella poster ökade till MSEK 753 (714).
  • Resultat efter skatt ökade till MSEK 543 (507).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning ökade till SEK 136 (127).
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 13,9 % (14,1).
  • Resandet med SJ AB ökade med 9 %.

Fjärde kvartalet oktober - december 2008

  • Nettoomsättningen ökade till MSEK 2 406 (2 204).
  • Resultat efter finansiella poster ökade till MSEK 216 (180).
  • Resultat efter skatt ökade till MSEK 155 (124).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning ökade till SEK 39 (31).
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 13,9 % (14,1).
  • Resandet med SJ AB ökade med 8 %.
  • Arbetet med att förbättra punktligheten, Kraftsamling X 2000, inleddes.
• Mobil e-biljett infördes.

 

SJs Pressavdelning, tel 010-751 51 84

Varje dag reser 115 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval - världens tuffaste miljömärkning. Tågresandet ökar med 10 procent varje år och 2008 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.