Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ och tidskriften Opera instiftar nytt musikalpris

SJs satsning på nöjesevenemang har blivit en succé. Nu instiftar SJ tillsammans med Tidskriften Opera Sveriges nya musikalpris.

- Intresset för musikaler växer. Nu är det dags att våra finaste musikalartister uppmärksammas på samma sätt som våra skådespelare, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör på SJ.

För ett år sedan inledde SJ sin nya satsning på försäljning av evenemangspaket. Under det senaste året har SJ sålt biljetter till stora musikaler som The Producers, My Fair Lady, Cats och Hairspray. Tusentals resenärer från hela Sverige har tagit chansen att ta tåget direkt till musikalupplevelser.

I somras inledde SJ samarbeten med musikaler på bland annat Göteborgsoperan och Värmlandsoperan. I Göteborg har Guys and Dolls precis haft premiär och i Karlstad gör Maria Lundqvist succé som musikalstjärna i Sunset Boulevard.

- Vi tycker att det är kul att vara initiativtagare till en prestigefylld utmärkelse för den svenska musikalbranschen. Gensvaret på våra musikalbiljetter och evenemangspaket från kunder och resenärer har varit mycket positivt. Därför känner vi ett starkt publikt stöd när vi nu instiftar ett helt nytt musikalpris tillsammans med Tidskriften Opera, säger Nina Hornewall.

Internationellt finns det flera stora musikalpriser, exempelvis Laurence Olivier Awards i England och Grammy Award i USA och i Sverige finns Guldmasken. Tidskriften Opera och SJ instiftar nu ett renodlat musikalpris. Prissumman är 25000 kronor och den första pristagaren avslöjas i början av nästa år.

I juryn som utser den första pristagaren sitter Anders Berglund, kompositör, kapellmästare, musiker, producent, Peter Schéle, ordförande och ansvarig för public affairs för Konserthuset, Meta Bergqvist, producent, Jan Forsberg, vd för SJ, Nina Hornewall, försäljningsdirektör för SJ, Sören Tranberg, chefredaktör samt Bengt Möller, styrelseledamot, Tidskriften Opera.

SJ räknar med att sälja 75000 evenemangsbiljetter under 2009. För den som bokar en evenemangsbiljett via SJ och även vill resa tåg till evenemanget kostar tågbiljetterna från 49 kronor med SJs tåg. Resenärerna kan även lägga till hotellpaket till rabatterade priser eftersom SJ samarbetar med flera stora hotellkedjor i Sverige.

Bilden: Juryn som utser det nya musikalpriset är från vänster Nina Hornewall, försäljningsdirektör SJ, Peter Schéle, PA-chef Konserthuset, Bengt Möller, Tidskriften Opera, Jan Forsberg, VD SJ, Sören Tranberg, chefredaktör Tidskriften Opera, samt Meta Bergqvist, TV-producent. Foto: Claes Salomonsson

För ytterligare information: Nina Hornewall, försäljningsdirektör, 010-751 57 23

Sören Tranberg, chefredaktör Tidskriften Opera, 0709-67 58 63.

SJs Pressavdelning: 010-751 51 84

Ämnen

Taggar


Varje dag reser 115000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval - världens tuffaste miljömärkning. 2008 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Presskontakt

SJs pressavdelning

SJs pressavdelning

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Stephan Ray

Stephan Ray

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör
Simon Hermansson

Simon Hermansson

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Karin Starkman Ahlstedt

Karin Starkman Ahlstedt

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00