Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ och restidsgarantin

Efter den extrema situation som rådde den gångna helgen med klass 2-varning från SMHI har SJ nu gått igenom veckans händelser. Det beslut som fattades, om ett tillfälligt undantag av restidsgarantin, togs på de grunder som då var kända. SJ menar att det var ett juridiskt hållbart beslut. Stora delar av spåranläggningen var helt eller delvis ur funktion och inte framkomlig.

Trots detta har SJ beslutat att utbetala restidsgarantin till alla resenärer som drabbats av förseningar under perioden fredag 19 februari kl. 18.00 till tisdag 23 februari klockan 17.00. Dessutom gäller fortsatt att SJ återköper alla biljetter, oavsett biljettyp, om man väljer att avboka sin resa, till och med söndag 28 februari.

– I det här läget bryr vi oss inte om juridiken. Vi gör det här för att visa respekt och omsorg för våra resenärer som fått utstå mycket i vinterns snökaos. Vi uppmanar nu alla resenärer att gå in på www.sj.se för att få ersättning, säger vd Jan Forsberg och fortsätter:

– Vi hoppas att alla har förståelse för att det kan komma att ta oss lite extra tid att hantera alla ärenden. Men vi gör vårt yttersta för att ha en snabb process.

SJs Contact Center: tel 0771-75 75 75

SJs Pressavdelning:  tel 010-751 51 84

Ämnen

Taggar


Varje dag reser 115 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval – världens tuffaste miljömärkning. 2009 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Mikael Grinbaum

Mikael Grinbaum

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.