Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ kompenserar tågresenärer i Mälardalen

I vinter har tågresenärerna i Mälardalsregionen drabbats särskilt hårt av problem i tågtrafiken. Infrastrukturproblemen har varit omfattande och generell fordonsbrist, liksom komfortbrister på tågen, har varit vanligt förekommande. Därför har SJ beslutat att kompensera de mest frekventa resenärerna i Mälardalen.

– Vi vill kompensera de Mälardalsresenärer som särskilt har påverkats under de gångna vintermånaderna, säger Nina Hornewall, SJs Försäljningsdirektör, och fortsätter:

– Denna vinter har inte varit lika hård som förra vintern från trafikal synpunkt och tågtrafiken har som helhet fungerat avsevärt mycket bättre. Men Mälardalen har i högre grad än andra delar av Sverige påverkats av problem. Vi vet att våra resenärer har drabbats och det känns rätt att kompensera för detta.

SJ kommer att ersätta resenärer med årskort och med postort i Mälardalen enligt följande nivåer:

Årskort Guld:              5 500 kronor

Årskort Silver Plus:       4 500 kronor

Årskort Silver:             3 000 kronor

Ersättningen betalas ut genom värdebevis och gäller för inköp av samtliga SJs resor och biljettyper. Också innehavare av SJ Månadskort, SJ Pendlarkort (med obegränsat antal resor under 30 dagar) och TiM kombinationsbiljett kommer att kompenseras. Dessa resenärer får 50 procents rabatt vid köp av två månadskort under perioden 7 mars -12 april. Innehavare av SJ Årspendlarkort ersätts med 1/15 av kortpriset.

Berörda resenärer kan vända sig till resebutikerna i Enköping, Eskilstuna, Katrineholm, Stockholm, Uppsala, Västerås, Nyköping, Norrköping, Hallsberg, Örebro, Gävle och Linköping alternativt reklamera via www.sj.se.

För ytterligare information kontakta SJ Presstjänst på 010-751 51 84.

Ämnen

Regioner


Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 5 400 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör varje dag 700 avgångar och trafikerar 170 stationer, varav 20 utomlands, mellan Narvik och Berlin. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2010 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.