Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ kommer tillbaka till Norrland - Nyrustade tåg, riktig restaurangvagn och kortare restider

När SJ kommer tillbaka till Norrland den 15 juni 2008 kommer det att märkas. Nyrustade vagnar, riktig restaurangvagn, 1 klass och biljettpriser från 95 kronor är några av nyheterna. På sträckan Göteborg - Luleå kortas restiden med en timme tack vare att tåget tar en annan väg.

- Vi kommer att satsa rejält på Norrlandstrafiken och vi tror på en ordentlig trafikökning. Redan nu, två månader innan det första tåget rullar, har vi sålt 9000 resor, säger Björn Nilsson, VD för SJs dotterbolag Norrlandståg.

Det är inte bara på tågen mellan Norrland och södra Sverige som det blir förändringar. Resan mellan Luleå och Kiruna/Malmfälten kommer också att bli betydligt bekvämare än tidigare med nyrustade vagnar, direkt från verkstaden.

- Vi sätter in ett riktigt klassiskt tåg med restaurangvagn och förstaklassvagn. Det kommer att bli en fantastisk tågresa som jag tror kommer att locka resenärer från hela världen, säger Björn Nilsson.

En hel del nyheter blir det när SJ återkommer efter tio år. Kundprogrammet SJ Prio ger poäng på alla köp. Poängen kan bytas mot förtäring ombord, fria resor eller hotellövernattningar. Det blir också möjligt att köpa biljetter på tusentals ställen, bland annat Pressbyrån och 7 Eleven. Dessutom går det att resa biljettlöst. Resorna kostar från 95 kronor. Billigast är det om man bokar tidigt och kan resa mitt i veckan.

- Vi kommer också att lägga ut biljetter på auktionssajten Tradera med utropspriset 1 krona, säger Björn Nilsson.

SJ tror på en stark tillväxt i trafiken, som ska åstadkommas med bekväma resor och bra service. Dessutom omfattas Norrlandstrafiken av SJs generösa restidsgaranti, som ger resenärerna kompensation för den händelse tåget skulle bli försenat.

- Men vi har inte restidsgarantin för att kompensera resenärerna vid förseningar utan för att vi ska komma fram i tid, säger Björn Nilsson.

SJs Presstjänst 010-751 51 84

Varje dag reser närmare 110 000 resenärer med SJs tåg från cirka 220 stationer mellan Storlien och Berlin. 2007 omsatte SJ 8,3 miljarder kronor. 4 000 SJare arbetar för att tågresan ska vara enkel, bekväm och trygg. SJs eltåg är märkta med Bra Miljöval - de uppfyller världens tuffaste miljökrav. Frekventa resenärer samlar förmåner och poäng som medlemmar i SJ Prio.

 

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.