Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ inför personliga biljetter

Med start i morgon inför SJ personliga biljetter. Då får resenärerna bättre service samtidigt som möjligheterna till spekulativ andrahandshandel stoppas.
- Personliga biljetter gör det lättare för oss att informera resenärerna vid exempelvis förändringar i tidtabellerna och trafikstörningar. Genom att begära resenärsnamn i samband med bokning minskar dessutom möjligheterna till spekulativ andrahandshandel, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör på SJ.

Sedan lång tid tillbaka har både flyg- och rederibranscherena ett system av personliga biljetter. Nu inför även SJ detta. I ett första steg kommer biljetter med rörliga priser, resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas, att göras personliga. I ett andra steg kommer även övriga biljetter, däribland resor som kan återköpas, att göras personliga. Personliga biljetter innebär att resenärerna skall visa legitimation ombord för att biljetten skall vara giltig.

- Detta är ytterligare ett steg framåt när det gäller att ge bättre service. Personliga biljetter är till nytta för både SJ och dess resenärer, säger Nina Hornewall.

Biljetter som är köpta redan före den 2 september omfattas inte av legitimationskravet. Alla biljetter som är personliga kommer från och med den 2 september att ha texten Personlig biljett för att undvika missförstånd.

SJs Pressavdelning: tel 010-751 51 84

Varje dag reser 115 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg i Sverige drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval - världens tuffaste miljömärkning. Under 2009 har tågresandet ökat, för femte året i rad. 2008 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt 0771-757575
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.