Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ inför kontant ersättning vid förseningar

I morgon inför SJ EU:s gemensamma restidsgarantiregler för tågbranschen.

De nya reglerna innebär att resenärer vid förseningar erbjuds kontant ersättning istället för värdebevis.

- Vi vet att våra resenärer önskar kontant ersättning. Nu genomför vi detta, säger SJs försäljningsdirektör Nina Hornewall.

Den 3 december inför EU sitt gemensamma direktiv för persontrafik på järnväg. För att säkerställa att de nya EU-reglerna tekniskt hinner införas i SJs datasystem införs restidsgarantin från och med den 10 oktober.

- Punktliga, prisvärda och bekväma resor är det viktigaste både för resenärerna och SJ. Där har vi vårt tydliga fokus. När tågmarknaden nu avregleras är det bra att EU inför gemensamma regler för järnvägen. Flyget har haft liknande regler sedan länge, det är bra att hela resebranschen går samma väg, säger Nina Hornewall.

Den nya restidsgarantin träder i kraft vid tågförseningar över 60 minuter, oavsett sträcka. Resenären får då kontantersättning motsvarande 25 procent av resans värde. Vid förseningar över 120 minuter är ersättningen 50 procent av resans värde.

Vid tågförseningar på mer än 60 minuter kan resenären också få ersättning för:
• Nödvändiga telemeddelanden
• Skäliga merutgifter för kost och logi

För resenärer som köpt sina biljetter före den 21 maj, när SJ meddelade att EG:s restidsgaranti skulle införas, men med avresedatum efter den 9 oktober, kommer SJs tidigare restidsgarantiregler att gälla. De resenärer som köpt sin resa för SJ Prio-poäng ersätts vid försening enligt samma EU-modell, men får nya priopoäng istället för kontantersättning.

SJs Pressavdelning: tel 010-751 51 84

Varje dag reser 115 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg i Sverige drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval - världens tuffaste miljömärkning. Under 2009 har tågresandet ökat, för femte året i rad. 2008 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.