Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ inför gratis Internet på alla snabbtåg

SJ inför SJ gratis Internet ombord både i 1 och 2 klass på alla SJ Snabbtåg och dubbeldäckare.

– Vi gör resan lite enklare. Vi har uppgraderat till 4G ombord och inför gratis Internet. Det har varit ett starkt önskemål från våra resenärer, säger Crister Fritzson, SJs vd.

Från och med den 14 november kommer SJs resenärer att kunna jobba effektivt ombord även i 2 klass utan att det kostar extra. Eller surfa för nöjes skull.

– Under 2013 har vi uppgraderat alla våra snabbtåg samt dubbeldäckarna, totalt 100 tåg, till 4G, samtidigt som mobiloperatörerna bygger 4G på landsbygden. I våra tester har vi sett att uppkopplingen är snabbare på de uppgraderade tågen trots att det är fler användare som surfar samtidigt, säger Crister Fritzson.

För att ge optimala mottagningsförhållanden så har dessutom alla SJ 2000 fått en 10 meter lång antennbalk med åtta individuella antenner.

– Gratis internet är den första av flera kundförbättrande åtgärder som SJ kommer att presentera det kommande året, säger Crister Fritzson.

För att förbättra surfupplevelsen för samtliga resenärer ombord inför SJ en så kallad surfpott, en viss mängd extra snabb surf per resenär. SJs mål är att genom en kombination av 4G-uppgradering och surfpott åstadkomma en tjänst som är bättre och snabbare för alla.

Att SJ inte kan lova obegränsad nedladdning för alla beror på att det fortfarande är glest mellan mobilmasterna längs järnvägen.  

– Med surfpotten skapar vi en bättre uppkoppling för alla ombord på SJs tåg. När surfpotten är slut kan resenären givetvis fortsätta surfa utan kostnad men sidorna laddas långsammare, säger Petter Essén, produktansvarig på SJ Affärsutveckling.

På den nya Internet ombord-sajten (ombord.sj.se), som introduceras i samband med att Internet ombord blir gratis, kan resenären följa tågets resa på kartan och få realtidsuppdaterad trafikinformation. Sajten fungerar på alla typer av enheter – laptops, surfplattor och telefoner. Informationen på sajten finns på både svenska och engelska för att underlätta för utländska resenärer att undvika dyra roamingkostnader.  Stor vikt har även lagts på att göra den nya sajten snabb, enkel och tydlig för resenärer med funktionsnedsättning.

För mera information, kontakta Petter Essén, produktansvarig på SJ Affärsutveckling, tel 076-118 9209, eller SJ Pressavdelning, 010-751 51 84.


 

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 430 avgångar, varav cirka 400 i egen regi och ytterligare cirka 1 030  avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2012 omsatte SJ 8,5 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter, besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.