Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ har Sveriges bästa resesajt 2018

IDG/Internetworld har utsett SJ till Sveriges bästa resesajt 2018. Juryns beslut motiveras bland annat med att ”SJ har under de senaste året lyft sina gränssnitt för biljetter, bokning och ombokning för att göra det ännu smidigare för kunderna att åka tåg. Det finns en trygghet för resenärerna att alltid ha SJs app på mobilen och webben några knapptryckningar bort.”

– Vi är superstolta över denna utnämning och det är en laginsats som har tagit oss hit. Att bli utnämnda till Sveriges bästa resesajt i tuff konkurrens är ett kvitto på att det vi gör verkligen uppskattas av våra kunder, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala försäljningskanaler.

Idag har SJ.se en miljon unika besökare i veckan och appen har 150 000 dagliga användare. Samtidigt säljs 97 procent av SJs biljetter digitalt. Det är kundinsikt och kundbehov som styr utvecklingen av SJs nya digitala kanaler som lanserades våren 2016. Appen har vunnit Svenska Designpriset i både guld och silver i kategorin Device – smarttelefon.

Det senaste året har SJs digitala kanaler stärkts med nya tjänster. SJ var ett av de första bolagen att erbjuda sina kunder Swish som betalningslösning när tjänsten relanserades mot företag. Vidare släpptes ”Var ska jag stå på plattformen”, en tjänst som togs fram tillsammans med kunderna med hjälp av en AR-funktion i den gamifierade tävlingen Skyltjakten.

Augmented reality nästa funktion

– Vi arbetar intensivt med att hela tiden att göra förbättringar av både funktionerna och användarupplevelsen i våra kanaler. Ett kommande exempel på det är att vi snart släpper funktionen VägvisARen. En AR-funktion som ska hjälpa våra resenärer att navigera rätt i sommar när banarbetet med Getingmidjan förändrar tågtrafiken i Stockholm, säger Jenny Gejke.

Kontaktperson: Jenny Gejke 010-751 54 55

Relaterade länkar

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Kommunikationsstrateg 010-751 51 84
Jonas Olsson

Jonas Olsson

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Johannes Cleris

Johannes Cleris

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

SJ lyfter tågresor utomlands på sajten

SJ lyfter tågresor utomlands på sajten

Intresset för utlandsresor med tåg har ökat kraftigt bland svenskar i år. För att hjälpa de resenärer som vill köpa internationella tågbiljetter eller tågpass satsar SJ på förbättrad och enklare information på sj.se.

SJ för Sverige framåt

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – SJ för Sverige framåt.