Gå direkt till innehåll
SJ fortsätter engagera kunderna i sociala ansvarstagandet

Pressmeddelande -

SJ fortsätter engagera kunderna i sociala ansvarstagandet

Nu kan SJs kunder välja att bidra ännu mer till ett hållbart samhälle. Sedan 2009 har de haft möjlighet att skänka sina insamlade kundprogramspoäng via SJ-Prio till organisationen Min Stora Dag, men nu utökar SJ valmöjligheten och lanserar Friends som ny mottagare.

– För oss är det viktigt att hjälpa våra kunder att bidra och det finns redan ett stort engagemang. Förra året skänkte kunderna över 600 000 kronor som Min Stora Dag kunde resa för, säger Krister Svensson, Chef för samarbeten på SJ.

Resorna har nyttjats av organisationen för att uppfylla sjuka barns drömmar och för Friends handlar det om resor runtom i Sverige för möjligheten att lokalt kunna engagera sig i frågor kring utanförskap.

– Det känns väldigt bra att få göra den här resan med SJ. Vi får möjlighet att vara ute och möta 85 000 resenärer varje dag. Nu planerar vi en mängd spännande aktiviteter som kommer lyftas fram under hösten ombord på SJs tåg, säger Friends generalsekreterare Lars Arrhenius.

Samarbetet med Friends startade redan under 2015 då SJ bland annat involverade medarbetarna i Friends HEJ-koncept. Det har genomförts utbildningar i utanförskap och Friends arbete har även synliggjorts ombord på tågen. Nu är förhoppningen att även kunderna vill bidra:

– Vi ser att kundernas engagemang ökar från år till år och möjligheten att välja på flera olika organisationer tror vi kommer stärka intresset ännu mer, fortsätter Krister Svensson.

Under juli månad kommer samarbetet med Min Stora Dag att uppmärksammas ombord på tågen och under augusti och september är det Friends tur.

– Vi kommer ha ett speciellt fikaerbjudande ombord där kunderna kan ”runda upp” till valfri summa när de köper sin fika och eftersom vår bistroverksamhet är Sveriges nionde största restaurang har vi förhoppningen om att det kommer bli en rejäl slant till både Min Stora Dag och Friends, avslutar Krister Svensson.

SJ upplåter även sina kommunikationskanaler ombord till organisationerna under respektive period, där de kan berätta om sin verksamhet.

För mer information, vänligen kontakta SJs pressavdelning på 010-751 51 84 eller press@sj.se

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 4 200 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2015 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.