Gå direkt till innehåll
SJ förenklar för resenärerna i Mälardalen

Pressmeddelande -

SJ förenklar för resenärerna i Mälardalen

Nu blir det snabbare och enklare för resenärerna i Mälardalen att köpa biljetter.

SJ ersätter de blåa biljettautomaterna med nya och moderna, där det går att köpa enkelbiljetter och ladda 30-dagarskort för obegränsat resande i hela Mälardalen. Nu introduceras de nya biljettautomaterna från Linköping och Örebro i söder till Gävle i norr.

Sedan de blå biljettautomaterna lanserades för tio år sedan har antalet resor ökat från 10 till närmare 15 miljoner resor per år. Nu tar SJ ytterligare ett steg för att förenkla för resenärerna inom SJ Regional i Mälardalen.

– Våra resenärer förväntar sig enklare biljettköp och prisvärda erbjudanden. Lanseringen av våra nya automater innebär ett steg i den riktningen, säger Johan Wadman, chef för SJ Regional.

Biljettautomaterna får SJs gråa profilfärg, för att tydliggöra att det är SJ-automater på den numera avreglerade tågmarknaden. Resenärerna kan ladda det nya SJ Regional-kortet med reskassa på 300 till 3 000 kronor, vilket gör köpet i automaterna snabbare och att biljettpriset dessutom blir något lägre.

En ökad kundservice är att de nya automaterna hanterar både tur- och returbiljetter samt 24-timmars eller 30-dagars TiM-tillägg för obegränsat resande med läns- och lokaltrafikbolagen i Mälardalen.

De nya biljettautomaterna installeras i SJs regionaltågsystem i östra Sverige, ett område som avgränsas av orterna Gävle, Örebro och Linköping.

Följande orter får fram till årsskiftet nya automater: Arboga, Arlanda, Bålsta, Enköping, Eskilstuna, Flemingsberg, Flen, Gnesta, Gävle, Hallsberg, Heby, Hälleforsnäs, Katrineholm, Knivsta, Kolbäck, Kolmården, Kumla, Kungsör, Kvicksund, Köping, Linköping, Läggesta, Morgongåva, Märsta, Norrköping, Nykvarn, Nyköping, Ransta, Sala, Stockholm, Strängnäs, Sundbyberg, Södertälje, Tierp, Uppsala, Vagnhärad, Vingåker, Västerås och Örebro.

Fakta om de nya automaterna

  • Snabbare biljettköp: Att köpa en enkelbiljett med nya SJ Regional-kortet tar cirka 5 sekunder.
  • Enklare att ladda kort: Med några enkla knapptryckningar kan SJ Regional-kortet laddas för obegränsat resande i hela Mälardalen
  • Prisvärda erbjudanden: Automaten ger rabatter och är den billigaste säljkanalen för obokade resor i Mälardalen, både enkelresor, tur- och retur, samt 30-dagarskort.

Pressbilder:
http://www.flickr.com/photos/sj_ab/ > Regionaltåg FOTO: Fredrik Hjerling

För ytterligare information kontakta Johan Wadman, chef SJ Regional på 010-751 53 23, Jan Kyrk, ansvarig för SJs trafik i östra och norra Sverige, på tel 010-751 57 10 eller Klas Bringert, Trafik i Mälardalen, på telefon 070-227 90 18.

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 5 400 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör varje dag 700 avgångar och trafikerar 170 stationer, varav ett tiotal utomlands, bland andra Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2010 omsatte SJ 9 miljarder kronor. SJ säljer även evenemangsbiljetter och upplevelser runt om i Sverige. SJ erbjuder dessutom hotell och tågtaxi.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.