Gå direkt till innehåll
SJ förbättrar trafikinformationen

Pressmeddelande -

SJ förbättrar trafikinformationen

Nu blir informationen om SJs tågresor både enklare och bättre. All trafikinformation om ett tåg eller en station samlas nu på ett och samma ställe och funkar lika bra i dator, mobiltelefon eller surfplatta.

– Nu kan våra kunder snabbt få information om resan oavsett var de befinner sig, säger Helga Baagøe, kommunikationsdirektör på SJ.

Hittills har resenärerna varit tvungna att klicka på flera länkar på SJ.se för att få intressant trafikinformation om resan. Från och med den 8 maj samlar SJ all viktig information på ett och samma ställe.

www.sj.se/trafikinfo som nås via sj.se och också enkelt kan användas i mobilen eller en surfplatta, finns nu information om tåget är i rätt tid, om det är drabbat av förseningar eller om banarbeten kan försena tåget längs sträckan. Det är bara att söka på tågnumret eller utvald station.

Nytt är också att resenären i realtid via en karta kan se exakt var på sträckan tåget befinner sig samt till och med väderprognosen för orterna längs sträckan.

Trafikinformationen hämtas direkt från Trafikverkets trafikledning och kompletteras av SJs egen information om eventuella störningar eller förbättringsarbeten på banan.

Den nya www.sj.se/trafikinfo i korthet:

  • Relevant och riktad information hittas via en sökning på tågnummer eller stationsnamn
  • Informationen finns tillgänglig via dator, mobiltelefon eller surfplatta
  • Rutt-information visas i form av kartor
  • Informationen är tillgänglig både på svenska och engelska
  • Tekniken är bättre anpassad för resenärer med speciella behov

Den förbättrade trafikinformationen ingår i SJs arbete att öka servicen till resenärerna. Tidigare i år har SJ lanserat ett nytt supportforum för bättre kundservice på SJ.se, etablerat 610 nya försäljningsställen över hela Sverige och introducerat kundvärdar på stationerna. 

Andra förbättringar som SJ har genomfört är att det är enklare att boka biljetter via mobiltelefonen och ladda ner biljetter i Passbook. SJ har även infört gratis internet ombord på alla snabbtåg och dubbeldäckare. Under det kommande halvåret tillförs 20 helt nya familjevagnar med bistro och lekhörna i Intercityflottan.

För ytterligare information till media, kontakta SJ Pressavdelning, 010-751 51 84

Ämnen

Taggar


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 400 avgångar, varav 450 i egen regi och ytterligare 950 avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2013 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter, besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Presskontakt

SJ Kundservice

SJ Kundservice

Presskontakt www.sj.se/kontakt
SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
Tobbe Lundell

Tobbe Lundell

Presskontakt Presschef 010-751 51 84
Anton Almqvist-Källén

Anton Almqvist-Källén

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Mikael Grinbaum

Mikael Grinbaum

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00
Trafikverkets presstjänst

Trafikverkets presstjänst

Presskontakt 0771-31 15 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.