Gå direkt till innehåll
SJ bäst i Sverige på inrikesresor – vinner Grand Travel Award 2020

Pressmeddelande -

SJ bäst i Sverige på inrikesresor – vinner Grand Travel Award 2020

För första gången någonsin vinner ett tågbolag priset för bästa transport inrikes på prestigefyllda Grand Travel Awards. SJ vinner för att man är punktligare än sina konkurrenter och erbjuder den bästa transporten mellan Sveriges städer. Priset kammas hem i konkurrens med bland annat SAS, BRA, Norwegian och Flixbus.

– Detta är så otroligt roligt! Jag är så stolt över alla engagerade kollegor på SJ och att vi får detta erkännande för det fantastiska arbete som görs varje dag för våra kunder. Vi jobbar stenhårt för att möta det höga trycket på klimatsmarta resor och såklart är det extra kul att det för första gången delas ut till ett tågbolag, säger Madeleine Raukas, vice vd på SJ AB.

För första gången någonsin tar SJ hem förstapriset i den åtråvärda kategorin ”Årets bästa transport inrikes” och motiveringen lyder:

”Den fula ankungen har blivit reseindustrins vackraste svan. SJ är inte bara rätt i tiden, man är också det bolag som erbjuder de bästa transporterna mellan landets största städer. Man är punktligare än konkurrenterna och tiden ombord går att använda till arbete på ett sätt man aldrig kan göra i ett flygplan. Inte alla elefanter kan dansa vackert och smidigt precis som kunderna önskar, men SJ bevisar att det går utmärkt. Snart får man nyrenoverade snabbtåg och sen hoppas vi inte att det dröjer alltför länge innan höghastighetståget rusar fram i 320 kilometer i timmen.”

Sveriges största gala för resebranschen arrangeras årligen av tidningen Travel News. Priset har delats ut 27 gånger och vinnarna offentliggjordes under Grand Travel Awards galakväll 13 februari på Grand Hôtel i Stockholm. SJ knep förstaplatsen som bästa inrikestransport i konkurrens med BRA, Destination Gotland, Flixbus, MTR Express, Norwegian, SAS, och Tågkompaniet. 

– Jag måste även passa på att hylla SJs nära samarbete med Sveriges resebyråer. Mycket av det jobbet görs lite i skymundan och får inte så stor uppmärksamhet när vi pratar om omställningen till ett mer klimatsmart resande. Senaste åren har det skett en stor förändring i människors medvetande och nu upptäcker både fritids-, och affärsresenärer hur smidigt och avkopplande det är att välja tåget, säger Madeleine Raukas.

På galan prisades även SJs Pierre Flodén som bästa KAM med motiveringen: "Noggrann och med tålamod som få gör han varje besök lika bekvämt som att åka i förstaklasskupén. Med Pierre upplever resebyråerna service i världsklass och branschen skulle må bra av att ha fler som honom".
​Läs mer och se alla vinnare här.

Ämnen

Kategorier


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 291 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.