Pressmeddelande -
SJ bäst i resebranschen på hållbarhet
SJ är Sveriges mest hållbara transportföretag enligt Sveriges största varumärkesundersökning, Sustainable Brands. 3 183 konsumenterna har bedömt vilka som är de mest hållbara varumärkena på den svenska marknaden.
– Det är ett fint kvitto på att det arbete SJ har gjort och gör för utveckla tågresan till det mest hållbara transportsättet. Jag är väldigt glad över att allt fler uppmärksammar att SJ är ett hållbart företag, i många olika perspektiv, säger kommunikationsdirektör Elisabeth Lindgren.
I Sustainable Brands undersökning fick konsumenterna svara på frågor om hur de uppfattar och bedömer arbetet med miljö- och socialt ansvarstagandet hos 151 varumärken inom 12 branscher. I transportbranschen är SJ bäst framför Posten och Swebus. I undersökningen utmärker sig SJ med ett tydligt miljöansvar. Tåget är extremt energieffektivt och en framgångsfaktor är SJs ständiga arbete med att utveckla företagets hållbarhet Överlag är konsumenternas kännedom om branschens arbete med hållbarhetsfrågor god.
– Miljöarbetet är en mycket viktig del av SJs arbete och varumärke. Vi har sedan några år tillbaka en särskild hållbarhetsredovisning och redovisar enligt GRI, Global Reporting Initiative. Under det gångna året har exempelvis de sista dieselloken fasats ut och våra nya snabbtåg kommer att ha en förbättrad miljöprestanda. Utnämningen i Sustainable Brands är ett bra bevis för att vårt långsiktiga arbete varit framgångsrikt, säger kommunikationsdirektör Elisabeth Lindgren.
Bakom Sustainable Brands står mediaföretaget IDG i samarbete med managementkonsultföretaget Relation Capital Partners och undersökningsföretaget Novus Group. Basen för undersökningen är de 10 principer som finns i FN:s Global Compact och som behandlar företagens ansvar för miljö, mänskliga rättigheter, arbetsrätt och motverkande av korruption. Målet med undersökningen är att visa på vikten av att arbeta mer affärsorienterat med hållbarhetsfrågorna och kommunikationen kring dessa.
– Med Sustainable Brands skapas mättal för kommunikation kring hållbarhetsarbete som en affärsmöjlighet. Det måste finnas ett tydligt ekonomiskt syfte med hållbarhetsarbetet, annars kommer företagens satsningar aldrig bli långsiktiga, säger Erik Hedén, ansvarig för undersökningen Sustainable Brands.
Ett tydligt resultat är att svenska konsumenter anser att företagens hållbarhetsarbete har en betydande påverkan på deras köpbeslut idag, och att de tror att de kommer att påverkas ännu mer på tre års sikt.
– Nästan hälften av SJs resenärer väljer tåget för miljöns skull. 15 000 resor med tåg motsvarar samma koldioxidutsläpp som en enda flygresa. Arbetet med miljö- och hållbarhetsfrågor ökar kundernas vilja att resa med oss, säger Elisabeth Lindgren.
Fakta Sustainable Brands 2011:
3183 svenska konsumenter mellan 16 – 79 år ombads svara på hur de uppfattar och bedömer det miljö- och sociala ansvarstagandet hos 151 varumärken inom 12 branscher. Undersökningen genomfördes under sista kvartalet 2010. Ladda ner hela resultatlistan och rankingar i de olika branscherna www.sustainablebrands.se
För mera information, ring SJs Pressavdelning: tel 010-751 51 84
Ämnen
Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 5 400 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör varje dag 700 avgångar och trafikerar 170 stationer, varav 20 utomlands, mellan Narvik och Berlin. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2010 omsatte SJ 9 miljarder kronor.